Hej!

Funderar på att sätta upp gipstak i vår lilla stuga ute i skogen och då blir väl glespanel (28x70) mer eller mindre ett krav (det har suttit spontade brädor rakt på stolarna förut).

I rummet vi tänkt sätta gipstak så är där 6st takstolar med varierande CC (88, 85, 85, 85, 72). Läser att för ett gipstak så bör glespanelen vara på CC30 när takstolarna är på CC120. I och med jag har kortare avstånd mellan takstolarna - är det fortfarande CC30 som gäller eller kan jag gå på CC40? Eller det kanske är CC30 som gäller oavsett så att gipsen inte sviktar? Tanken är att sätta upp 120-skivor så båda CC fungerar.

Jag har gjort två ritningar på hur det bör se ut med tanke på rummets mått och takstolarnas placering (takstolar bruna, glespanel beige):

Ritning av tak med glespaneler (beige) och takstolar (bruna) i CC30, förberett för gipsskivor i en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av takstolstruktur med glespanel monterad på CC40. Bruna takstolar och beige glespaneler visas på rutnät.
Skapa konto

Den händige får gärna rita ut, eller beskriva, hur jag bör lägga gipsskivorna - i vilket mönster och vilka fästpunkter!

Tackar som ödmjukast och glad valborg! 🔥🥳

Lovensson Lovensson skrev:
Hej!

Funderar på att sätta upp gipstak i vår lilla stuga ute i skogen och då blir väl glespanel (28x70) mer eller mindre ett krav (det har suttit spontade brädor rakt på stolarna förut).

I rummet vi tänkt sätta gipstak så är där 6st takstolar med varierande CC (88, 85, 85, 85, 72). Läser att för ett gipstak så bör glespanelen vara på CC30 när takstolarna är på CC120. I och med jag har kortare avstånd mellan takstolarna - är det fortfarande CC30 som gäller eller kan jag gå på CC40? Eller det kanske är CC30 som gäller oavsett så att gipsen inte sviktar? Tanken är att sätta upp 120-skivor så båda CC fungerar.

Jag har gjort två ritningar på hur det bör se ut med tanke på rummets mått och takstolarnas placering (takstolar bruna, glespanel beige):

[bild][bild]

Den händige får gärna rita ut, eller beskriva, hur jag bör lägga gipsskivorna - i vilket mönster och vilka fästpunkter!

Tackar som ödmjukast och glad valborg! 🔥🥳
Kör på c/c 30.

• Gilla
Lovensson och 2 till
  • Laddar…
Om du inte planerar att använda skivhiss rekomenderar jag smalare gipsskivor.

• Gilla
Lovensson och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte gles eller skarvprofil på kortsidor när du monterar gipsen.

• Gilla
Lovensson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du inte planerar att använda skivhiss rekomenderar jag smalare gipsskivor.
Med tanke på att en 1200 skiva kostar lika mycket (om inte mindre än) som både 900 och 600 (där jag tittar) så blir det troligtvis hyra en lift, alternativt klyva den 😀 Också färre skarvar att spackla och ha sig med, tänker jag. Vad har du kört med för bredd?

mexitegel mexitegel skrev:
Glöm inte gles eller skarvprofil på kortsidor när du monterar gipsen.
Ah tack! Det hade jag inte riktigt tänkt på (och inga av de DIY guider jag läst hittills har heller nämnt det). Hänger dock inte med varför det kan behövas - har du lust att utveckla? Jag kommer väl skruva gipsens kortsida i glesen - eller menar du för att takstolen är en bit ifrån väggen?
Tänkte något sådant här, var 30:e centimeter på kortsidan och var 20:e på långsidan.

Illustration av en gipsvägg med horisontella och vertikala stödreglar samt en delvis täckt sektion med gips som har röda prickar markerade för skruvpositioner.
Skapa konto

Glesen jag tänkte köpa är 4.2 meter och bredden på rummet är 4.25, så jag har ju 5cm mindre glespanel än rumsbredd. Är det bättre att ha 2.5cm fritt på vardera sida, eller fördela det åt ena hållet? Också, hur mycket plats bör jag ha mellan första glesen och långsidan av rummet?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.