J
Sitter och läser träguiden, där rekommenderar de 22 x 70 om det är cc60 mellan balkar, då är glesen cc40.
Jag har satt upp tak nån gång 22x 70 men kommer inte ihåg om det var i köket eller övervåningen :(
De ser bra ut båda två. Antagligen var det köket då ville jag ha 100 skåp och ville vinna lite plats mot taket.


Schematisk illustration av två konstruktionsalternativ för innertak med bjälklag och glespanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
J Jens33 skrev:
Ja, visst, tvärsöver
Ja då bör inte VP-rören bli något problem.
Man trär fram dem bara, under takstolar och över gles. Du kan komma att bli tvungen att flytta något klammer (+ rör) på något ställe om det råkar vara precis där en gles ska vara.
I värsta fall kan du behöva dra ur ledarna, kapa röret och skarva i med lite extra rör/flexslang och sen dra i nya tåtar.

Såhär kan det se ut (här är det flexslang, men samma princip)
Flexslang dragen under takstolar och över en vindskyddsfilm i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja då bör inte VP-rören bli något problem.
Man trär fram dem bara, under takstolar och över gles. Du kan komma att bli tvungen att flytta något klammer (+ rör) på något ställe om det råkar vara precis där en gles ska vara.
I värsta fall kan du behöva dra ur ledarna, kapa röret och skarva i med lite extra rör/flexslang och sen dra i nya tåtar.

Såhär kan det se ut (här är det flexslang, men samma princip)
[bild]
Jo jag gjorde så i köket, det blev en hel del att flytta. Det här är sovrum och det finns inte så många vp rör iofs. Då kan kan jag glesa som vanligt med 28x70 direkt på takstolar och sen behöver jag nånting 16mm och ställa under glesen inuti väggen, under glesen så att den kommer i rätt höjd och skruva i hammarbandet. Det fanns råpont som var 16mm förut men nu tillverkar de bara 17 och 20.
 
J
Hej
Ville meddela att det gick åt h*lvete med att skruva i hammarbandet. Där finns det en 22mm skiva som är spikad bara på ena sidan! andra sidan mot väggen på bilden sitter lös! KLan iofs sra skruv i skivan genom väggen så att den blir stabil men den är knappast plan. Det skiljer sig upp till en halv cm på vissa ställe. Jag vill inte fästa glesen på ena sidan heller då blir det svårt att rikta taket, när jag kör laser. Det blir opraktiskt att komma igenom 30 cm mellan rum och justera glesen ovanför hammarbandet.
Därför kom jag på nya tankar. Jag blev övertygad av Mikael_L att köra med 28x70 gles och skruva direkt på takstolarna. Vp rören ska jag flytta hit och dit så att de inte kommer i vägen. Sen tänkte jag sätta kortlingar mellan takstolen som syns på bilden och den takstol som ligger inuti väggen till vänster om hammarbandet. Den ligger typ 30 cm inuti väggen. Eftersom det är svårt att komma åt takstolen så tänkte jag använda mig av regelskor. Frågan kommer nu: tänkte sätta 45x45 som kortlingar, 45 mm högre än takstolens nedesta nivå sen skruva på en 45x45 i linje med takstolen vid väggen för att fästa glesensändor i den, bild 2 markerad med blå. Vad sägs om det? Angående kortlingar, räcker det med cc 120 eller ska det vara just cc60?

Tak med isolering och synligt hammarband, 22mm skiva spikad på en sida, andra sidan lös.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inre hörn av ett tak med exponerad isolering och en synlig trästruktur märkt med blått för byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammal tråd (?) men den låg på ”senaste” (?)

hursomhelt, ett annat enkelt sätt när det saknas reglar är att använda sig av en vinkelplåt 50x50 som skruvas fast i väggen (uppochnervänt L). Sen är det bara att skruva fast glesen i takstolarna och änden på glesen i plåten.
Den lilla delen av plåten som ev blir synlig när innertaket är på plats döljs av taklisten.
 
Jag hakar på! Känns det lite överkurs med vinkel när det är ca 15cm från änden av glespanel till första takstolen man kan fästa den i? Skippa eller skruva dit?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.