J
Hej
Har tagit ner gamla takpaneler och ska sötta uop gles 39cc.
Problemet är att vid den vänstra väggen finns ingenting att fästa änden av glesläkten. Det kommer ut en enda takstol.
Hur gör man här ?

Tak utan paneler med synlig isolering och en takstol vid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet tak med synliga takstolar och isolering, glespanel fattas mot vänstra väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nedmonterade paneler exponerar isolering och enstaka takstol utan fästpunkt för glesläkt vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet tak med synlig isolering och elledningar vid vägg där glesläkt ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får sätta ett spikfäste ovanpå hammarbandet. Ex en 45x120 halva utanför som fäste för glesen.
 
J
R RoBo skrev:
Du får sätta ett spikfäste ovanpå hammarbandet. Ex en 45x120 halva utanför som fäste för glesen.
Då måste jag sänka taket 41 mm (gles 28 plus gips13). Om jag spikar en 45x22 kloss på takstolarna som glesen ska skruvas i då hamnar nedersta nivån av glesen kant i kant med hammarbandet. Om glesen är 22 mm. De gamla takpaneler fortsatte in över hammarbandet och var spikad där, nerifrån.
Jag kan iofs göra samma sak med glesen så att de går in ovanför hammarbandet och skruva de neråt på bandet ? Det finns två problem, 1: kommer inte åt riktigt med skruvdragaren 2: då måste jag använda 22x 70 gles istället för 28x 70 som jag gillar bäst.
Vad tycker du ?
 
Är väggen 22 lägre än stolarna ?
 
J
R RoBo skrev:
Är väggen 22 lägre än stolarna ?
22 x 2=44 mm lägre än stolarna. De gamla takpanelerna var 22mm som var spikad på stolarna genom läkt bitar som var 45x22, den som är markerad med röd ring på bilden. Den blåa visar spikar som de gamla panelerna var fäst i. De var spikade nerifrån.


Visa bilaga 316088


Takstol med en gammal panel markerad med röd ring och spikar markerade med blå ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då får du ju antingen höja spikfästet på väggen eller lägga på stolarna. Kanske bäst att lägga en 45a först på hammarbandet och sedan spikfästet då hamnar du ju i samma nivå som stolarna. 1 mm märks inte.
 
J
R RoBo skrev:
Då får du ju antingen höja spikfästet på väggen eller lägga på stolarna. Kanske bäst att lägga en 45a först på hammarbandet och sedan spikfästet då hamnar du ju i samma nivå som stolarna. 1 mm märks inte.
Om jag sätter gles som är 45x70 direkt på stolarna då vilar den direkt på väggen. Menar du att jag ska spia den mot en regel som jag sätter mittemot? eller skruva den uppifrån ner på den regel som el vp rören går igenom ?
Som du ser på bilden nackdelen med 45 an är att VP rören är ivägen . De kommer i kläm, hellre en 22mm kloss och 22 gles.

Öppet tak med synliga VVS-rör som kolliderar med en träregel markerad med en cirkel, indikerande utrymmeskonflikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva uppifrån. Med en vinkelskruvdragare går det lättast. Annars kanske du får ta bort isoleringen när du gör detta.
 
J
R RoBo skrev:
Skruva uppifrån. Med en vinkelskruvdragare går det lättast. Annars kanske du får ta bort isoleringen när du gör detta.
Bra tips, kom på att jag har en sån vinkelskruvdragare . Tror du det blir för klen med gled 22mm eller ska jag flytta på VP rören och få dit just 45x70 gles till vilket pris som helst :-)
 
28x70 är väl det som vanligen används till gles.
 
Mikael_L
Du krymper bilderna onödigt mycket, lättare ifall vi kan zooma in lite.


Och visst menade du i första inlägget att glesen ska sitta med cc30?
 
Mikael_L
Det finns ju 12x50 läkt.

Då kan du sätta sådan läkt först under takstolarna, sen sätta upp 28x70 gles tvärs takstolarna.
Och skjuta in glespanelen ovanpå hammarbandet vid väggarna och fästa så gott det går.
Resultatet blir ett lägre tak än tidigare, det blir takmaterialets tjocklek lägre.

Alternativt sätter du 12x50 ovanpå hammarbanden, och sen gör precis likadant men skruvar/spikar glesen direkt mot takstol, då vinner du 12 mm takhöjd mot förra varianten.
 
Redigerat:
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju 12x50 läkt.

Då kan du sätta sådan läkt först under takstolarna, sen sätta upp 28x70 gles tvärs takstolarna.
Och skjuta in glespanelen ovanpå hammarbandet vid väggarna och fästa så gott det går.
Resultatet blir ett lägre tak än tidigare, det blir takmaterialets tjocklek lägre.

Alternativt sätter du 12x50 ovanpå hammarbanden, och sen gör precis likadant men skruvar/spikar glesen direkt mot takstol, då vinner du 12 mm takhöjd mot förra varianten.
Problemrmet är vp rören som går kors och tvärs under takstolarna. De bygger ut typ 22mm. Jag kan inte sätta glesen direkt på takstolarna, annas skulle funkat bra med 45x70 rakt av.
12x50 hjälper inte då kommer vp rören att vara i vägen.
Jag kan inte sätta hela läkt på takstolar heller eftersom vp rören är i vägen utan 15cm bitar. Jag tror 12x50 bitar kommer att gå sönder när jag skruvar i dem korta bitarna.
 
Mikael_L
Visst har du tänkt att sätta glesen tvärs takstolarna?
 
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst har du tänkt att sätta glesen tvärs takstolarna?
Ja, visst, tvärsöver cc30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.