Byggahus.se

Glasull eller kutterspån i torp som står kallt?

1. cederbusch
    Medlem · Örebro län · 2 313 inlägg

cederbusch

Medlem
    Hyr ett off-grid torp där jag vistas mest varannan helg. Har varit där lite nu i vinter och surprise surprise, det är kallt. Köket, vedspis och gasolkamin, tar lång tid att få upp i värme och svårt att hålla varmt. Tänkte att jag skulle bättra på isoleringen i taket lite.

Eftersom jag bara hyr, och inte får ersättning för sånt, vill jag snåla lite. Vad blir effektivast vad gäller isolering OCH kostnad:
    • Köpa kutterspån på bal och ersätta smulspånet som ligger där nu, eller
    • ersätta med glasull.
    Vet inte riktigt hur mkt plats som finns i bjälklaget men jag bedömer det till runt 15 cm. Har bara stuckit ner handen i en spricka och det verkar ligga mattor och skit där.

2. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 721 inlägg

Larsa

Medlem
    Om nu huset är kallställt och värms upp och får kylas ned hade jag satsat på kutterspån. Billigt och väldigt tåligt för fukt

• Laddar…
  3. cederbusch
    Medlem · Örebro län · 2 313 inlägg

cederbusch

Medlem
    Sant. Men jag läste i en annan tråd att kutter bara är halva isoleringsvärdet. Det handlar ju inte om att spara pengar på ved direkt, utan komforten. Så då är frågan om det är mera värt att köra med tex lösull.

Men jag håller med, kutter känns lockande för att det är billigt och trevligt att ha i ett gammalt torp. Kanske kan bygga en "låda" på vinden och hälla på några balar kutter till så det är nån dm över golvnivån. Men det gillar kanske inte ägaren :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.