Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Vi tog bort masonitskivor för att få fram fint trätak bakom. I glappet som blev ovanför taklisten (ca 15 mm) sticker det ut lite av glasullen (sannolikt 50-tal) av den typ som kliar. Det är takisoleringen.
Vi är osäkra på om vi behöver täta detta på något vis innan vi installerar ny taklist? Fogskum? I sådana fall vilken sort? Eller silikon? Annat?
Tack för värdefulla tips!
/Erik
PS. I bilden nedan sitter alltså fortfarande den gamla taklisten kvar. Vi vill inte ta bort förrän vi vet hur vi ska täta upp på rätt vis först.
Vi är osäkra på om vi behöver täta detta på något vis innan vi installerar ny taklist? Fogskum? I sådana fall vilken sort? Eller silikon? Annat?
Tack för värdefulla tips!
/Erik
PS. I bilden nedan sitter alltså fortfarande den gamla taklisten kvar. Vi vill inte ta bort förrän vi vet hur vi ska täta upp på rätt vis först.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser ingen anledning att täta detta på annat sätt än att sätta en ny taklist (eller flytta upp den gamla om det går).
Det bör ju normalt vara en diffusionstät plast här men jag gissar att det saknas helt i ditt hus och därför behöver du inte ha någon nu heller.
Det bör ju normalt vara en diffusionstät plast här men jag gissar att det saknas helt i ditt hus och därför behöver du inte ha någon nu heller.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Tack för ditt svar ! Jag tänker bara att det kanske kan föreligga en risk att glasfibertrådar kan komma ut om ingen tätning finns bakom? Eftersom det är gammal isolering känns det lite läskigt.
Vad tror ni?
Med vänlig hälsning,
Erik
Vad tror ni?
Med vänlig hälsning,
Erik
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
V vectrex skrev:
Nej definitivt ingen plast i väggarna. Är det något man kan lägga in såhär partiellt dock ändå?
Klicka här för att svara