Vi tog bort masonitskivor för att få fram fint trätak bakom. I glappet som blev ovanför taklisten (ca 15 mm) sticker det ut lite av glasullen (sannolikt 50-tal) av den typ som kliar. Det är takisoleringen.

Vi är osäkra på om vi behöver täta detta på något vis innan vi installerar ny taklist? Fogskum? I sådana fall vilken sort? Eller silikon? Annat?

Tack för värdefulla tips!

/Erik

PS. I bilden nedan sitter alltså fortfarande den gamla taklisten kvar. Vi vill inte ta bort förrän vi vet hur vi ska täta upp på rätt vis först.

Glapp mellan gammal taklist och trätak visar isolering, möjlig fråga om tätningsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser ingen anledning att täta detta på annat sätt än att sätta en ny taklist (eller flytta upp den gamla om det går).

Det bör ju normalt vara en diffusionstät plast här men jag gissar att det saknas helt i ditt hus och därför behöver du inte ha någon nu heller.

Tack för ditt svar ! Jag tänker bara att det kanske kan föreligga en risk att glasfibertrådar kan komma ut om ingen tätning finns bakom? Eftersom det är gammal isolering känns det lite läskigt.

Vad tror ni?

Med vänlig hälsning,
Erik

V vectrex skrev:
Jag ser ingen anledning att täta detta på annat sätt än att sätta en ny taklist (eller flytta upp den gamla om det går).

Det bör ju normalt vara en diffusionstät plast här men jag gissar att det saknas helt i ditt hus och därför behöver du inte ha någon nu heller.

Nej definitivt ingen plast i väggarna. Är det något man kan lägga in såhär partiellt dock ändå?

Plast partiellt fyller ingen funktion.
Glasfibrer är inte farliga och sätter du dit en list igen så kommer dom inte att tränga ut och skada er.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.