Hej,

Har ett timmerhus. Rivit allt i ett rum jag renoverar. Jag rev en ”innervägg” som skärmade av den gamla kattvinden - timret till kattvinden var borta sedan tidigare.

Då blev undertaket synligt. Det är oisolerat. Innerväggen jag rev var isolerad. Resten av taket är isolerat med glasull på 70-talet. Det fanns ingen ångspärr eller liknande. Taket mår bra, inga problem med fukt eller så.

Jag ska montera ångbroms. Jag vill kunna fortsätta med den på nedervåningen senare (detta är på andra våningen). Därför drar jag ångbroms mot taket och ner på timmerväggen. Skulle jag dragit den längs den gamla innerväggen så skulle ångbromsen kommit ner någon meter in i rummet på våningen under.

Nu till frågan: törs jag montera glasfiber mot den nedre delen av taket där det sedan tidigare inte varit isolerat? Kan det ha agerat som takfotsventilation?

Känns fel att lämna det oisolerat. Vill helst inte byta den befintliga isolering mot träfiber av kostnadsskäl och tiden det tar.

(Det svarta på isoleringen är sot pga en otät föredetta kamin. Den högra delen har jag isolerat nu på prov)

• Oisolerat tak med synligt trävirke och glasfiberisolering med svart sotmärken från tidigare kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan berätta att det brukar bli just sådär svart i glasullen med den där konstruktionen oberoende av om det finns någon otät kamin. Det brukar vara mögel.

• Gilla
Alexander Gunnarsson
  • Laddar…
Om du blandar in plast i det där huset är det snart förstört.

H heimlaga skrev:
Jag kan berätta att det brukar bli just sådär svart i glasullen med den där konstruktionen oberoende av om det finns någon otät kamin. Det brukar vara mögel.
Okej, då har jag lärt mig något nytt. Nu var det fullt med sot på väggarna så det kan nog vara sot också.

Isakare Isakare skrev:
Om du blandar in plast i det där huset är det snart förstört.
Ångbroms är inte samma sak som ångspärr (plast). Dessutom är det alltid en fråga om var den monteras i väggen.

M mxlmxlm skrev:
törs jag montera glasfiber mot den nedre delen av taket där det sedan tidigare inte varit isolerat?
Ja.

M mxlmxlm skrev:
nedre delen av taket där det sedan tidigare inte varit isolerat? Kan det ha agerat som takfotsventilation?
Nej. Dessa fack är allt annat än lufttäta, oavsett om det finns glasull eller ej i facken. Med spåntak så går ev "luftkanaler" huvudsakligen längs med taket/huset.

Vill du att isoleringen ska gör ordentlig nytta så behövs vindpapp på utsidan av isoleringen.

Oldboy Oldboy skrev:
Ja.

Nej. Dessa fack är allt annat än lufttäta, oavsett om det finns glasull eller ej i facken. Med spåntak så går ev "luftkanaler" huvudsakligen längs med taket/huset.

Vill du att isoleringen ska gör ordentlig nytta så behövs vindpapp på utsidan av isoleringen.
Okej, då förstår jag. Tack.

Jag tog bort all glasull och tänker sätta dit träfiberisolering trots att jag motsatte mig det initialt. Spelar det någon roll om jag väljer isolering med ett sådant djup att det blir luft mellan spåntaket och isolering? Är det att föredra om det är luft i mellan?

¨Det blir ju automatiskt luftspalter/kanaler mellan spånen och innersida av bärläkten som spånen är spikade i. Annars krävs väldigt mjuk isolering som kan komprimeras hårt, typ vanlig glasull, och där man kraftfullt trycker in klart överdimensionerad (tjocklek) sådan så att den fyller ut även mellan bärläkten.
Då är det bättre att göra ett riktigt jobb och skära till tunnare remsor och fylla ut mellan bärläkten först. Dock förutsätter all utfyllnad av utrymmet mellan bärläkten att spånen aldrig blir blöta/fuktiga och att de är tillräckligt luftade på ovansidan.

Oldboy Oldboy skrev:
¨Det blir ju automatiskt luftspalter/kanaler mellan spånen och innersida av bärläkten som spånen är spikade i. Annars krävs väldigt mjuk isolering som kan komprimeras hårt, typ vanlig glasull, och där man kraftfullt trycker in klart överdimensionerad (tjocklek) sådan så att den fyller ut även mellan bärläkten.
Då är det bättre att göra ett riktigt jobb och skära till tunnare remsor och fylla ut mellan bärläkten först. Dock förutsätter all utfyllnad av utrymmet mellan bärläkten att spånen aldrig blir blöta/fuktiga och att de är tillräckligt luftade på ovansidan.
Kloka ord. Takstolarna verkar var ca 120 mm djupa, köper 95 mm träfiber. Då blir det luftspalt. Det är så klart lite ojämnt och lutar i mitt gamla hus, 95 mm garanterar mellanrum. Dessutom är taket omlagt med någon diffusionsöppen duk. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.