Harboe skrev:
Ok, det låter inget vidare, jag har mailat kommunen om lite mera information,

Stugan som står mittemot är grannens så det är ju vansinnigt om det ska påverka mina krav. Det finns andra nybyggda hus i samma område där det endast är 3 meter till närmsta gamla stuga.
Nej, det är inte vansinnigt. Den som bygger sist får ta ansvar för brandskyddet mellan byggnader. Grannen kan ju inte förutse att du tänkte bygga på din sida i framtiden....

Är grannes stuga eller ditt fritidshus att betrakta som komplement-byggnad? Det är ett grund-krav för att kunna använda dig av nedre delen av tabellen, se den lilla stjärnan. Annars är det översta delen som gäller om vi kan anta att grannens stuga inte uppfyller några som helst krav. Då åker du på EI60 på hela väggen inkl glas = omöjligt i praktiken.

Enklaste lösningen är att bygga 8 meter ifrån. Då slipper du samtliga krav. Du var ju redan på 7 meter så varför inte bara flytta en meter?

Mainstream skrev:
Nej, det är inte vansinnigt. Den som bygger sist får ta ansvar för brandskyddet mellan byggnader. Grannen kan ju inte förutse att du tänkte bygga på din sida i framtiden....

Är grannes stuga eller ditt fritidshus att betrakta som komplement-byggnad? Det är ett grund-krav för att kunna använda dig av nedre delen av tabellen, se den lilla stjärnan. Annars är det översta delen som gäller om vi kan anta att grannens stuga inte uppfyller några som helst krav. Då åker du på EI60 på hela väggen inkl glas = omöjligt i praktiken.

Enklaste lösningen är att bygga 8 meter ifrån. Då slipper du samtliga krav. Du var ju redan på 7 meter så varför inte bara flytta en meter?
Ja det stämmer ju att båda väggarna ska ha samma krav, det hade jag helt missat.

Jag ligger nu bara 2 meter från tomtgränsen åt andra hållet, det är en åker som ägs av kommunen och där ska det göras en bilväg för att komma till min tomt. Om jag flyttar upp huset åt det hållet för 8 meter så får jag ca. 70cm till tomtgräns. Och på den sidan har jag planerat att ha entrédörren. Ja det är lite att klura på. Kanske kan köpa till ett par meter av kommunen. Det vore ju det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.