5 544 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Glasmosaik som golv i badrum
Jag funderar på att lägga glasmosaik i badrumsgolvet, ca 12 kvm. Följande frågor uppkommer. Fixet skall ju vara vitt eller ljust när man kör med glasmosaik och fogen lämpligen också ljus. Är det nån som har synpunkter/erfarenheter av detta utifrån följande perspektiv?
1. Det blir ju "många" fogar - är det så bra i ett våtrum (givetvis fuktspärr under)?
2. Fogarna blir ljusa - är det lämpligt ur estetisk synvinkel med tanke på smuts osv?
3. Hur är hållfastheten, slitstyrkan på glasmosaik jämfört med golvklinker?
4. Finns det nån skillnad i kvalitet på dyr och mindre dyr golvmosaik - priserna jag sett är från 1500 kvm till 219 kr kvm?
5. Nåt jag glömt?
1. Det blir ju "många" fogar - är det så bra i ett våtrum (givetvis fuktspärr under)?
2. Fogarna blir ljusa - är det lämpligt ur estetisk synvinkel med tanke på smuts osv?
3. Hur är hållfastheten, slitstyrkan på glasmosaik jämfört med golvklinker?
4. Finns det nån skillnad i kvalitet på dyr och mindre dyr golvmosaik - priserna jag sett är från 1500 kvm till 219 kr kvm?
5. Nåt jag glömt?
Jag har ingen erfarenhet av glasmosaik på golvet, men min första tanke är "usch så smutsigt det kommer att bli"! Läckert ja, men skitiga fogar... Släng glasmosaiken på en vägg istället är mitt spontana svar.
Anna - som borde sova...
Anna - som borde sova...
Vi har lagt turkos glasmosaik på golvet i vårt badrum på övervåningen, fixet är ju vitt men vi har inte använt vit fog utan vi använde mellangrå, det påverkade inte nyansen eller intrycket av glasmosaiken ett smack
, så inte behöver du har riktigt ljus fog pga. att du har glasmosaik på golvet.
Ang. den praktiska rengöringsaspekten på mängden fog så är det möjligen sant åtminstone i teorin, nu har vi inte använt vårt badrum mer än ett drygt år men hittills har det gått jättebra och då används det ändå dagligen för duschning och vi har ändå ingen duschkabin utan bara rundade duschdörrar direkt mot golvet.
Dock har jag använt nåt som kakelaffären hade och som hette "Fogskydd", det har jag sprayat på golvet i duschen samt runt toastolen (har småbarn) och det förändrade inte fogen på nåt sätt utseendemässigt men skulle ha ngn. form av impregnerande effekt. Ser dock ingen som helst skillnad mot fogarna där jag inte sprayat, MEN där är det iof. mindre smutsrisk.
Så summa summarum så tycker jag, kör på glasmosaik om du gillar det.
//Christina.
Ang. den praktiska rengöringsaspekten på mängden fog så är det möjligen sant åtminstone i teorin, nu har vi inte använt vårt badrum mer än ett drygt år men hittills har det gått jättebra och då används det ändå dagligen för duschning och vi har ändå ingen duschkabin utan bara rundade duschdörrar direkt mot golvet.
Dock har jag använt nåt som kakelaffären hade och som hette "Fogskydd", det har jag sprayat på golvet i duschen samt runt toastolen (har småbarn) och det förändrade inte fogen på nåt sätt utseendemässigt men skulle ha ngn. form av impregnerande effekt. Ser dock ingen som helst skillnad mot fogarna där jag inte sprayat, MEN där är det iof. mindre smutsrisk.
Så summa summarum så tycker jag, kör på glasmosaik om du gillar det.
//Christina.
Klicka här för att svara