Rickard.
Hej!
Ska börja med att ursäkta för er som kommer få magont av denna tråd. Får ni det så är jag nog inte intresserad av era svar. (ni vet vilka ni är)

Jag vill sätta glasfiberväv för att skydda gipsen mot vattenstänk, gnistor och allt möjligt som händer i verkstadsmiljö. Men jag vill inte spackla, är det möjligt?

Är rädd att väven inte kan följa försänkningarna i gipsen. Sträng fog i skarven för att minska risken för sprickor?
Någon som har erfarenhet av att jobba med väv som har något nyttigt att komma med?

Rickard

Förutom det estetiska med att man kommer att se skarvarna mellan gipsskivorna så borde det inte vara några problem. Väven limmas ju på underlaget, så det är inga problem att få den att följa försänkningarna i gipset.

Måla direkt på gipsen mad bra färg för ändamålet, bara glasfiberväven skyddar sådär utan färg.......
Då kan du alltid spackla senare om du vill göra fint, man vet aldrig vad man tycker efter ett par år ;-)

Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Måla direkt på gipsen mad bra färg för ändamålet, bara glasfiberväven skyddar sådär utan färg.......
Då kan du alltid spackla senare om du vill göra fint, man vet aldrig vad man tycker efter ett par år ;-)
Har målad gips på jobbet och det ser förjävligt ut efter ett år. Självklart hade jag tänkt stryka på någon avtorkningsbar väggfärg

Rickard. Rickard.ag skrev:
Har målad gips på jobbet och det ser förjävligt ut efter ett år. Självklart hade jag tänkt stryka på någon avtorkningsbar väggfärg
Det var väl någon som inte fick ont i magen av ett sådant hyss som gjorde det, nu förstår du hur det känns när man ser en ospacklad men tapetserad vägg ;-)

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det var väl någon som inte fick ont i magen av ett sådant hyss som gjorde det, nu förstår du hur det känns när man ser en ospacklad men tapetserad vägg ;-)
Nu är det väl lite skillnad om man sparar in på det som (förhoppningsvis) enbart är estetiskt eller om man sparar in på fuktion och hållbarhet. Eller hur? Sen tror jag inte att enkelt kunna byta ut en skiva inte är värt inget då hoppsans inträffar ju tyvärr. Men det jag vill veta är om det finns risk att väven krymper och det kan bildas luftfickor vid ojämnheterna som blir sköra.

Bästa svaret

L
Glasfiber är inert och bör därmed vara helt krympsäker. Bara att dra på och sen måla över med Alcro Tålig.

Bara att köra på om du inte är så noga med utseendet.

Rickard.
Tack!

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tänker du att den målade väven skulle se mindre jävlig ut? Skulle själv föredra en slät vägg om man ska göra rent, eller så drar man bara på lite ny färg.

Rickard.
Robert63 Robert63 skrev:
Tänker du att den målade väven skulle se mindre jävlig ut? Skulle själv föredra en slät vägg om man ska göra rent, eller så drar man bara på lite ny färg.
Med förjävligt menar jag brännmärken i kartongen, kartong som släppt och gips som smular och släpper i skarvarna. Och ja jag hoppas jag slipper det med målad väv.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med förjävligt menar jag brännmärken i kartongen, kartong som släppt och gips som smular och släpper i skarvarna. Och ja jag hoppas jag slipper det med målad väv.
Jag river just tapeten i ett rum med gammal tapet typ 60-talet. Gipsade väggar. Visar sig att skarvar inte är spacklade, utan man har limmat på någon form av kartongrämsa över skarvarna som är tillräckligt styv för att tapeten inte ska sjunka in i gipsskivans skarvförsänkning. Kan inte ta många minuter per skarv att limma på något sådant. Funkar förvånansvärt bra. Men jag litade inte riktigt på det utan skar ur och spacklade upp iallafall...

I en verkstad är man kanske mer intresserad av att väggen går att göra ren, inte spricker sönder och inte fattar eld när man svetsar i närheten. Då räcker det ju att limma på väv på skivorna och måla med nån tålig färg. Jag tror inte att skruvhålen och försänkningarna i gipsskarvarna kommer att vara det första man stör sig på...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skruvhålen är ju en sak men skarvarna kan man ju dra över med pappersremsa ihop med lim. Då slipper man ju att skarvarna lyser rakt igenom iallafall och det blir lite stabilare för väven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.