Hej,

Vet inte om jag gjort bort mig nu, men jag blev trött på att vänta på hantverkare som inte dyker upp när de lovat så jag gav mig på gipsväggen själv. Spacklade alla skarvar och skruvhål med samma massa som jag använt till att bredspackla en annan vägg. Jag tänker därefter sätta upp glasfiberväv (Easy cover/Cover up) som ju är lite hårdare. Vad jag inte gjorde var att sätta pappersremsor i gipsskarvarna.

Ska jag sätta dit de nu, efter första spacklingen, och sen spackla över igen eller är glasfiberväven tillräcklig som sammanhållande väv för att undvika framtida sprickor? Eller är det för sent att sätta upp remsorna?
Om jag kan sätta upp remsor, går det bra att limma upp dem med vävlimmet? Jag tycker det är svårt att få dem att fästa med bara spackel.

Be mig inte bredspackla hela väggen. Det har jag gjort förr och undviker det helst.

Huset är ett stenhus från sekelskiftet så det rör sig inte nämnvärt men det finns ju några nya träreglar bakom gipset, vilka kan röra sig och skapa sprickbildningar.

Skulle inte bry mig om att sätta ngr remsor,viktigt bara att du inte får skarv på skarv när du sätter väven men med lite planering är det inte så svårt. Många rekomenderar att man sätter pappremsor oavs väggbeklädnad främst av den anledningen.

Om du kör med Easy Cover så kommer den att spricka direkt om det rör sig, den har ingen armering alls i sig. Skulle hellre satt Microlit.

Stefan N skrev:
Om du kör med Easy Cover så kommer den att spricka direkt om det rör sig, den har ingen armering alls i sig. Skulle hellre satt Microlit.
Det har du helt rätt i Stefan,trodde det var glasfiberväv som skulle sättas?.

Microlit. är ingen garanti för att det inte ska spika... Microlit är skit... känns mer som något påfund som målare gillar för att det går fort att använda... :@

Så gott som allt som har spacklats i mitt hem med Microlit. Har efter ett år börjat att spika igen... Däremot har inte de ställen som har glasfiberväv (glasfiberremsor) spruckit? Var för vet jag inte...

Redigerat:
_chrille_ skrev:
Microlit. är ingen garanti för att det inte ska spika... Microlit är skit... känns mer som något påfund som målare gillar för att det går fort att använda... :@QUOTE]

Hmm, Microlit är skit?
Hur bra som helst enligt min uppfattning. Hållbarare väggar, snyggt och smidigt att använda.
Vad skulle målarna använda annars hade du tänkt dig istället för microlit?

danne007 skrev:
_chrille_ skrev:
Microlit. är ingen garanti för att det inte ska spika... Microlit är skit... känns mer som något påfund som målare gillar för att det går fort att använda... :@QUOTE]

Hmm, Microlit är skit?
Hur bra som helst enligt min uppfattning. Hållbarare väggar, snyggt och smidigt att använda.
Vad skulle målarna använda annars hade du tänkt dig istället för microlit?
Är du målare eller ? Jag tror att min inlägg svara på den frågan om du läser det en gång till.

_chrille_ skrev:
Microlit. är ingen garanti för att det inte ska spika... Microlit är skit... känns mer som något påfund som målare gillar för att det går fort att använda... :@

Så gott som allt som har spacklats i mitt hem med Microlit. Har efter ett år börjat att spika igen... Däremot har inte de ställen som har glasfiberväv (glasfiberremsor) spruckit? Var för vet jag inte...
Men nu när skarvarna redan är spacklade så känns det som man kan utesluta glasfiberremsa. Självklart skulle det va det bästa men nu är det är som det är känns Microlit som den enda vägen.

Stefan N skrev:
Men nu när skarvarna redan är spacklade så känns det som man kan utesluta glasfiberremsa. Självklart skulle det va det bästa men nu är det är som det är känns Microlit som den enda vägen.

Jo det är sant...

Att tilläggas är väl att glasfiberremsa är förbjudet att användas rent fackmannamässigt. Det ska dit papp eller cp-remsa (cp= cellulosa).

Men Microlite är för tunnt. Det kräver ett mycket bättre underarbete än vad jag kan åstadkomma. Den är ju inte lika förlåtande som Easy Cover.

Sen trodde jag nog att glasfiberväv (tjock) och Easy Cover var samma sak. Det är iaf Easy Cover jag hade tänkt mig. Då blir det i så fall pappersremsa på skarvarna och sen Easy Cover över hela väggen. Hur Microlite skulle kunna vara armerande mot sprickor i skarvarna förstår jag inte. Den känns ju så mjuk...eller är det det som är vitsen? Att den liksom bara följer med vid rörelser istället för att spricka?

Hm, jag får väl limma dit pappersremsor i skarvarna och sen spackla över som bara den för att dölja att det nu blir ett rätt tjockt lager av spackel och papper i skarvarna.

Glasfiberremsa uteslöt jag från början efter att ha läst några inlägg här om de som testat både det och papper. Det verkar som att pappersremsor vinner överlägset, men det är bara hörsägen.

Tack för input till en (för det mesta) glad amatör!

Tänk då på att göra breda spacklingar så att det inte blir "berg" på skarvarna.
Ca 40 cm breda skulle jag tro blir bra.
Lycka till;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.