Hej
Om konstruktionen håller eller inte beror väl såklart på många faktorer. Men det går helt klart att få en konstruktion att hålla i trä. Konstruktionen måste kunna klara att hålla ihop sig själv mot innertrycket som kommer från poolen.

Den viktigaste frågan är om du har tänkt att motfylla på sidorna av poolen? Uppfattar det som att det kommer vara 1200 mm ovan mark som inte kommer ha ngn fyllning emot sig. och då krävs det en robust konstruktion. ganska tveksam på om ens lecablock håller utan motfyllning

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
J Janan_mansour skrev:
Hej allihop !

Vi gärna dela med mig mitt pool projekt som jag börjar med 2021-02-30.

inköp från Polen ( dreampools )
6.5x3x1.55
Kommer komplett med värmepump och samtliga tillbehör för att göra det själv.

Vi bygger ut en befintlig altanen så att vi bibehåller samma storlek av altanen idag inklusive poolen.

altanen ligger 1200mm ovan mark, vilket innebär jag behöver gräva ca 450mm inkl betong platta för poolens botten skall vilka på.

gåtan jag inte kan lösa är att resten av poolen som inte är under mark, tänkte bygga en trä konstruktion runt om, håller den ?

OBS HUS MED KÄLLARE
Poolen ligger ca 4m från huset .

TIPS.RÅD.KRITIK
Vi tar emot allt

mvh Janan
Gjut en platta som du isolerar med eps
Sedan använder du epsblock som du ställer polen i tex jackon
Då får du en beständig pool som kommer vara välisolerad och inte sätta sig

B byggarätt skrev:
Gjut en platta som du isolerar med eps
Sedan använder du epsblock som du ställer polen i tex jackon
Då får du en beständig pool som kommer vara välisolerad och inte sätta sig
Hej !
Kan du förklara med ett enklare svenska

De flesta glasfiber pooler (inklusive dreampool) är inte gjorde för att stå ovan mark utan att ha stöd från marken. Om du måste ha en pool helt eller delvis ovan mark är en glasfiberpool inte ett bra val.

Du har tre val:
1: Bygg en mur stark nog för att hållet emot vattentrycket och sätt din glasfiberpool i den.
2: Köp en glasfiberpool som är gjord för att tåla att sitta ovan mark. Den kommer vara minst 3ggr dyrare än priset du fått från polen.
3: Välj en annan typ av pool.

Jag gjorde nr 1, vilket var dyrt, men jag köpte först en pool som skulle kunna monteras delvis ovan mark, men den kom aldrig, så jag beställde en annan pool, men då kröp det fram att den inte kunde monteras fristående. Så jag byggde en mur runt den på samma sätt som man bygger en betongpool. Jag kunde gjort en 5 x 10m pool för samma pengar...

Så mitt tips är nr 3...

/N

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Är poolen redan beställd från Polen?

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Är poolen redan beställd från Polen?
Nu när jag läser lite nogrannare så är den beställd. Mitt tips är att sälj poolen och bygg en pool som tål att stå ovan mark från början.

Annars du i princip bygga en bentongpool som du sätter din glasfiberpool i dvs dyrare än att bygga en betongpool med liner.

/N

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Har inte skickat dispositionen än

Så ser det ut från sidan !

lägsta och högsta punkt !
Jag har betongblock som ni se på bilden som kan vara bra stöd för ena sidan för fyllning.

• Sida av hus med altan som visar lägsta och högsta punkten, betongblock synliga vid grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett måttband mot sidan av en träkonstruktion för att visa höjden.
    Skapa konto
  • Hand som håller mätsticka mot vit metallkonstruktion för att visa höjdskillnaden, med betongblock synligt i bakgrunden.
    Skapa konto
Köp en självbärande pool som kan placeras på mark som du sedan klär in med en trall runtom.

Kommer vara så mycket mer tidseffektivt, initialt dyrare men kanske inte dyrare när allt är klart men det kan jag egentligen inte uttala mig om .

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Kanske du gjort redan, men tänk på att kolla om du behöver bygglov (eller marklov för schaktning/uppfyllning), ser ut att bli relativt stort och med pooltak? Eftersom det verkar vara nära tomtgränsen bör du nog som minst fixa ett skriftligt medgivande från grannen för att slippa krångla i efterhand :)

Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Hej !

Bygglov är klart .
Endast som är kvar är att beställa och lösa problematiken som vi diskuterar här med stöd

Om ni vill bada vintertid så skulle jag isolera med ca 20cm podrän/isodrän mot glasfiber och bygga någon form av ram den ligger i som ger plats att motfylla med 8-16 singel eller makadam då får ni inte så dyra värmekostnader för poolen vintertid

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jonas Persson
Som många skriver måste denna pool få stöd. En glasfiberpool är inte formstabil och behöver stöd över hela ytan. Jag hade tidigare en 4x6 m glasfiberpool helt nere i marken. Under och runt om den var sand, trots detta var botten och väggar ojämna. Där det fanns förstärkningar var det ok, men de stora släta ytorna på väggar och botten buktade utåt av vattentrycket då sanden gett med sig med tiden.

Du måste därför ge sidor och botten stöd över hela ytan och inte bara punktvis där det t ex finns träreglar. Gör du inte det kommer glasfibern att bukta utåt och beroende på hur mycket eller var, kan den brista. Om du bygger med trä måste du även sätta strävor annars kommer långsidan att bukta utåt. Är dock tveksam till denna lösning då den inte stöttar glasfibern över hela ytan. Plyfa och liknande räcker inte, de behöver också återfyllas bakom (som en gammal Folkpool)

Jag skulle göra som de beskriver, bygg med murblock som du armerar ordentligt och återfyll mellan blocken och väggen med sand eller än bättre torr cement. Tanken är att den med tiden brinner ihop, sand rör på sig och du får samma problem som jag hade med min gamla där väggar och golv blir ojämna.

Men detta blir en dyr lösning då dessa pooler inte är tänkta att vara ovan mark, de ska ner i marken där de kan få stöd. I princip bygger du en betongpool med glasfiber istället för liner...

Grundproblemet är att du vill bygga i en slänt ovan mark. Det gör att du inte har så många alternativ då väggarna måste hantera krafterna utan direkt stöd från marken.

Redigerat:
  • Gilla
Saitham
  • Laddar…
Har du inte beställt poolen så ta en djup funderare på kostnad uppvärming,underhåll mm.Jag själv kom fram till att kostnader ,jobb mm blev hiskeliga då jag vill bada året runt och beställde därför ett Spabad från kanadensiska Arctic Spa (top of the line) som är gjorda för att kunna bada i vid minus 20 grader.Automatisk rening samt i princip ingen arbetsinsats håller 37grader året runt till ca 200kr/mån

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.