Jag har glas och gashäll...inga problem! :D

bild med vitmålat glas o provmonterade ledlister
kkbelysningdiskbnk.jpg

• Gilla
tulpenmichel
  • Laddar…
GustavAnder skrev:
Ditt härdade glas går inte sönder i tusen bitar om du slår i en stekpanna, du förstår, härdat glas betyder att det är starkare än ohärdat glas, det tål alltså en betydligt högre påfrestning än ohärdat glas. Det är så att säga det som är den stora poängen med att härda glas.

Vad trodde du? att man härdade glas för att få mindre bitar när det går sönder... lol
Ja exakt så har jag uppfattat skillnaden. Och jag kunde inte förstå vad den skillnaden hade i köket att göra. I ett trappräcke eller i en glasdörr ja, men inte mot vägg så här. Det hade inte framkommit att härdat innebär att det tål mer och det var det jag ville veta. Jag hade kunnat ställa frågan så istället. Men tack för svaret.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=64.730658,21.065710

GustavAnder skrev:
Ditt härdade glas går inte sönder i tusen bitar om du slår i en stekpanna, du förstår, härdat glas betyder att det är starkare än ohärdat glas, det tål alltså en betydligt högre påfrestning än ohärdat glas. Det är så att säga det som är den stora poängen med att härda glas.

Vad trodde du? att man härdade glas för att få mindre bitar när det går sönder... lol
Det där var nig ett av de otrevligaste svaren jag läst här på Byggahus.se. q(;^;)p

Du kanske inte menade det så, men tänk innan du trycker på 'Skicka', så slipper folk bli irriterade!

andreascarlsson skrev:
Det där var nig ett av de otrevligaste svaren jag läst här på Byggahus.se. q(;^;)p

Du kanske inte menade det så, men tänk innan du trycker på 'Skicka', så slipper folk bli irriterade!
?..
Nej det tänkte jag verkligen inte, jag var förvisso ironisk men inte otrevlig.
Men jag förutsatte att folk som skrev här hade lite grundläggande kunskaper, det ska man kanske inte förvänta sig i Sverige år 2011?:)

GustavAnder skrev:
?..
Nej det tänkte jag verkligen inte, jag var förvisso ironisk men inte otrevlig.
Men jag förutsatte att folk som skrev här hade lite grundläggande kunskaper, det ska man kanske inte förvänta sig i Sverige år 2011?:)
Läs runt lite bland inlägg här på detta forum så ser du att de flesta frågor uppstår i brist på grundläggande kunskaper, eller brist på sunt förnuft. Alternativt brist på logiskt tänkande. Men det är väl därför man frågar: för att man vill testa sina kluriga idéer, utmana gamla idéer eller bara undra varför saker görs på ett visst sätt. Jag blev inte sårad.

Problemet är som vanligt när det gäller texter, att det är svårt att förmedla känslor; jag läser texten på mitt sätt och du läser den på ditt sätt. Den som skriver texten gör det när han eller hon är på ett speciellt humör, vilket inte alls framkommer när mottagaren läser... Och så vidare.

Att förmedla t ex ironi över internet, utan att verka spydig, är väldigt svårt. Det är en av anledningarna till att smileysar har uppkommit...

Sen ska man ju var medveten om att kunskapsnivån naturligtvis är väldigt skild. Vad som är självklart för dig, är inte alls självklart för mig, och vice versa. Det är ju också en av anledningarna till att användarforum har uppstått!

Därför ska man alltid vara ödmjuk i sina inlägg, tycker jag.

Rock'n'roll :)

• Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Vi håller på att bygga om vårt kök och har nu funderingar kring hur vi ska göra ovanför diskbänken. Vi var först inne på att montera upp mosaik men fick höra ett skräckexempel över det i helgen så nu har vi ångrat oss. Istället står vi i valet och kvalet mellan att kakla eller använda oss av köksglas med en snygg tapet "innanför". Vad är prisskillnaderna mellan dessa? Är det smartaste alternativet att glasmästaren kommer hem till en och mäter? Borde man vänta på att montera in blandaren innan man har fått upp köksglaset eller spelar detta ingen roll? Hur lång tid tar det att få sitt glas från det att man har beställt det till det att man har det hemma hos sig? När man sedan ska sälja, för det planerar vi att göra inom ca 5år, hur stor populäritet har köksglas framför kakel/mosaik? Bör man tänka extra noga på vilken tapet man väljer att sätta upp så att köparnas intresse inte dalar pga fel tapet bakom köksglaset? Vi funderar på en cremefärgad, blommig tapet där blommorna är stora.

Hoppas på att någon kan svara på alla mina tusen frågor!:)

pavcar skrev:
När man sedan ska sälja, för det planerar vi att göra inom ca 5år, hur stor populäritet har köksglas framför kakel/mosaik? Bör man tänka extra noga på vilken tapet man väljer att sätta upp så att köparnas intresse inte dalar pga fel tapet bakom köksglaset?
Jag skulle inte fundera ett smack på kommande köpares eventuella synpunkter. Ni ska leva med den i ca fem år. Välj det ni gillar. Jag har väldigt svårt att tro att en kommande affär påverkas av några kvadratmeter tapet, som dessutom har suttit i runda slängar halva sin livslängd.

Jag förutsätter att glasskivan går att ta bort så att man kommer att kunna byta tapeten och då handlar det inte om många kronor för kommande köpare att få den tapet h*n vill.

Jag skulle nog inte heller tänka så mycket på kommande köpare, även om jag förstår att det är svårt att låta bli ibland. ;-) Men jag skulle isåfall tänka att glas är väldigt flexibelt (det var vår största anledning att välja det), så det blir ju bra för alla. Ni får det som ni vill i fem år och så får ni ha det som säljargument att det blir väldigt enkelt för efterkommande att byta tapet eller måla och vips får de ett helt personligt kök utan mycket jobb!

Jag har för mig att det var ganska likadant med kostnad om man inte gör det själv. Kakel är billigare än glas (iallafall om man inte väljer något exklusivt) men dyrare att sätta in. Jag skulle helt klart välja glas just för att man kan förnya sig lätt med lite jobb och till låg kostnad. Vi har satt upp vårt med skruvar med metallhuvud (såna man använder för speglar ibland, kolla hos glasmästaren) så att det ska vara lätt att ta ner glaset. Vi mätte själva och tog en halv centimeter marginal på sidorna. Vi bad snickarna att kontrollmäta och de kom till samma mått som vi, men glaset fick nästan inte plats till slut iallafall. Snickarna fick dock in det på något sätt (det var bara någon mm som saknades, så det var nog inte så svårt för proffs). Det tog ungefär 2 veckor att få hem glaset.

Jag tror du kan sätta vilken tapet som helst bakom. Jag skulle nog helst välja en med lite mönster för då syns inte skiten på glaset lika fort. Det är nog enda nackdelen jag har märkt, att smuts syns väldigt bra på glaset. Sedan är det väldigt lätt att göra rent, men det gör man kanske inte varje dag (inte jag iallafall). Vi har målat (så enfärgat) för att vi var så kräsna och inte hittade någon tapet som vi gillade.

Om du måste vänta med att montera köksblandaren beror nog på hur det ser ut hos dig. Vi har 4 meter glas på bredden, så vi tog det i två bitar. Då var det lätt att få in även med köksblandaren monterad.

sir_daniel skrev:
bild med vitmålat glas o provmonterade ledlister
bytte du glas från grönt till vitt?

var det lätta att måla så att det ser slätt ut?
(gissar att du målat på baksidan)

gröna blir pga att det är järn i glaset då bryts ljuset så det blir grönare, finns glas utan järn i men då blev det ca 3 ggr dyrare (enl. glasmästaren)

ja vi målade baksidan med en lösningsmedels/oljebaserad färg. var inte problem att få jämnt.
jag var lite orolig när jag målade, men som när man plastar med polyester o gör en form så blir den anläggande ytan lika fin som den man gjuter av (dvs lika jämnt som glaset)

så måla med en skumgummiroller och snåla inte med färgen, hellre att det blir rinnigt o täcker bra (samt äter upp ev. luftbubblor) och glöm inte att göra rent ordentligt med tex t-röd eller liknande sprit.

vi målade 2ggr för att vara säkra, men hade nog räckt med en gång (då vi målade väldigt tjockt).
nackdelen är med oljefärgen att det är lång torktid o luktar, men vi har inte renoverat övervåningen o använder den ej så den är en målarstuga :)

Tänkte lägga mig i lite om det här med härdat glas.
Den primära tillämpningen av "härdat" glas är som ett "säkert glas" dvs det uppstår inga dödliga skärsår pga granuleringen som sker när det går sönder.
Reptåligheten är precis densamma som på vanligt float glas.
Härdat är lite missvisande då det inte blir hårdare yta på det som när man härdar stål.
"Härdat glas" Eller mer korrekt uttryckt förspänt glas är mer som gjutna betong plattor med spända stålvajrar i.
"Härdat" glas är 4-5 gånger starkare än vanligt glas.
Största fördelen med "Härdat" glas i kök är att det är mycket tåligare mot ojämn uppvärmning än vanligt glas som kan uppstå vid spisen framför allt.
Största nackdelen med "härdat" glas är att det finns en risk för spontan granulering dvs glaset spricker av sig själv.

Hur stor är risken att glaset spricker vid ojämna temperaturer? Vi har nyligen gift oss och vi går i barntankar, är det någon som vet hur tåligt glaset är mot småbarn. Tänker om dem är alldeles galna en dag och slänger allt möjligt omkring sig och så hamnar leksaken/saken på glaset med en hård smäll.

Vi satte in ohärdat glas hos en bostadsrättsförening i stockholm,trots avrådan, detta innebar att glaset sprack i 18 lägenheter av 20 ovanför spis inom 6 månader.
Efter detta byttes allt glas ut till härdat glas och inga fler problem har uppstått.

Skall tilläggas att alla lägenheter fick härdat glas även i dem det ej hade spruckit i .

Vid diskussion med lägenhetsinnehavarna så hade glaset i varje enskilt fall
spruckit när dem hade kört långkok/mycket matlagning med flera plattor samtidigt,
Vilket innebär att glaset spricker av ojämn temperatur,dvs stor upphettning av glaset
vid/omkring spis och kalltglas vid sidan av.
Och detta orsakar spänningar i glaset som orsakar sprickbildningen enligt glasmästaren.

Om man ändå vill chansa på floatglas,beställ glaset med en färgad folie på
baksidan så sitter glas och det mesta av splittret vid en eventuell olycka
iallafall ihop något sånär.

.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.