Hade ingen riktigt bra bild till hands men den här visar en bit av glaset.

IMAG0285.jpg

Har även hål för dimmer taget i glaset.

• Gilla
tulpenmichel
  • Laddar…
Jag skulle vilja lägga in ett litet tips till diskussionen.

Vi har en ca 3 m köksbänk där vi ville ha tapet och glasskiva men tyckte att glas blev dyrt och svårt att få upp i lägenheten. Så vi tänkte om och lackade tapeten med ett kraftigt matt lack. Blev super bra! Lätt att torka av och har hållt sig helt snyggt i över ett år nu. Spisen är framför tapeten men det är lätt att torka av fett och stänk med en varm trasa och diskmedel.

Det enda jobbiga är att ALLA som kommer hem till oss alltid frågar hur vi kan ha en tapet utan glas framför!

• Gilla
Mia 123 och 1 till
  • Laddar…
Har en 4 lång bänk med induktionshäll. Lokal glasmästare rekommenderade vanligt 4 mm glas och det fungerar alldeles utmärkt. 970 kr för 2st 2 meter långa skivor med 1 hål i varje för eluttag. Plåtslagaren bockade sedan till en snygg rostfri plåt för att hålla fast glaset i överkant, 200kr. Tätat med svart tätningsmassa ner mot den svarta bänkskivan.

Kan bara hålla med om att måla/tapetsera på väggen ist för måla glaset. Vi valde armerat glas för utseendets skull.
Suddig bild men det jag skulle velat haft är skravfritt,men det är ju i princip omöjligt. Nere till höger(skare va) ser ni skarven från glaset under fönstret. Är i princip alu.list i ovan kant o silliconsträng i nederkant som håller glaser. Borde va enkelt att plocka lös o byta färg d^_^b

• DSC00295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tulpenmichel
  • Laddar…
Suck... Jag förstår att Arga snickaren blir upprörd när han fått se hur hemmafixare och klåpare hållt på.
Inte någonstans har jag sett någon skriva att glaset SKA stå på klossar.
Annars finns det risk att det blir spänningar och glaset spricker eller exploderar (härdat).

Big bang theory :P

Men du har rätt, spänningar måste motverkas och trä ett levande material!

Men jag gillar att ni lägger ut bilder OCH hittar egna lösningar på ersättningar för kakel. Att det dessutom går att variera motiven bakom är ju ett stort plus.

Kjell G

(som förstås bara har vanligt kakel - än :)

mitt glas kommer stå på plastbitar plus att det står på träskiva som kan röra sig.

ullberg skrev:
Baserat på prisuppgifterna ovan var ju SirDaniels glasmästare billigare per kvadrat än GustavAnders grossist, vet iof. inte hur många hål etc. det var i Gustavs skiva. Det verkar alltså skilja lite på hur mycket guldsand olika glasmästare påstår sig använda

/U
han hade iof alla skivorna i härdat, jag har bara en ruta i härdat.

nu har jag målat mina skivor, men ska först ta och slipa och olja in bänken en gång till.

sir_daniel skrev:
mitt glas kommer stå på plastbitar plus att det står på träskiva som kan röra sig.
Två plastklossar per glas är bra. Ca 10-15 cm in från kanterna.
Dom behöver inte vara höga, bara så att glaset inte vilar mot bänkskivan.

Mina tips till dom som ska sätta glas vid diskbänken är att:
Skippa alla hål för kontakter och dylikt. Se till att montera sånt i skåpen istället.
Använd vanligt 6mm glas. Härdat är starkt, men om det går sönder så har ni glas i hela köket.
Glas är grönt. En vitmålad vägg kommer att se ut som grönaktig.
Vill man ha vitt använder man "Lacobel" det är helt vitt.
Mvh

• Gilla
237
  • Laddar…
Varför lägga pengar på härdat glas? Finns ingen anledning tycker jag. Vi har vanligt 4mm glas och det funkar hur bra som helst!

Vi satte oxå upp glas i vårat nyrenoverade kök, jag och min sambo, hade tur med priset, en bekant jobbar med glas, 2 plattor öl och en flaska wiskey, hemkörd och inburen glasskiva.
Vi har inte härdat glas, funkar tydligen lika bra som härdat, vi har aldrig märkt någon skillnad, fondtapet bakom och framförallt vitt glas :)
Eftersom vi hade en fin tapet ville vi inte förstöra med massa lister, vilket alla glasmästare sa att det kommer aldrig funka, ni måste minst ha skruvar men kan ha "rosetter" över...
Men nej efter mycket övervägande limmade vi, väggen va lite sned men under tryck och lim så satt allt fint, sen silikon över, mot bänkskivan och i hörnen.
Har nu suttit uppe i nästan 2 år och sitter fint.
bifogar liten bild
Lycka till alla :)

• CIMG2704.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tulpenmichel
  • Laddar…
vesa1981 skrev:
........
Vi har inte härdat glas, funkar tydligen lika bra som härdat, vi har aldrig märkt någon skillnad, fondtapet bakom och framförallt vitt glas :)
.......
Det där ser ut som vanligt floatglas, dvs att det är grönt.

Det är väldigt snyggt vesa1981, ser inget grönt som stör :)

Kjell G

(som en gång fick riva en halv vägg med glasblock på badet just för att det var sååå grönt)

hjerpe skrev:
Varför lägga pengar på härdat glas? Finns ingen anledning tycker jag. Vi har vanligt 4mm glas och det funkar hur bra som helst!

Finns all anledning att ha härdat glas, det måste man säga med bestämdhet, få aldrig för er nåt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.