Hej Byggahus, jag har räddat en gammal dörr och byggt en skjutdörr.

Tyvärr glappar den en del i det frästa spåret i nederkant på dörren, befarar att den kommer stå och glappa på sommaren när man har öppna fönster.
Vill ha minimalt med glapp och även att den ska vara relativt tyst när den öppnas/stängs (släta ytor antar jag?) och den behöver också tåla slitage.
En nackdel är att när jag väl satt vägg och lister på plats kommer jag inte åt att ändra/reparera något på dörren.

Ett alternativ är att fräsa upp spåret och lägga i en skena, som den här tex:
https://www.hornbach.se/p/u-profil-alberts-aluminium-8x8x8x1-mm-1-m/8829196/
Borde innebära minimalt med glapp, plastdetaljen kan ju putsas ner till knappt 6 mm för att det inte ska kärva, listen är bara 1 mm tjock men det räcker säkert?

• Skjutmått mäter en spårbredd i trädörr för glappbedömning inför installation av skjutdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastdetalj monterad med fyra skruvar på trä, del av skjutdörrsinstallation för att minimera glapp och öka stabilitet.
    Skapa konto
  • Gammal dörr ombyggd till skjutdörr, delvis inbyggd i trästomme mot tapetserad vägg. Överliggande skena för dörren syns.
    Skapa konto
  • Äldre dörr med fräst spår i nederkanten, placerad mot en trävägg. Rugged golv syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Har beställt aluminumprofil från Hornbach, skriver om det blev bra eller inte.

Har fräst upp spåret och limmat i alu profilen.

• En aluminiumprofil limmad i ett fräst spår i en träskiva i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Smart löst!
Du se till att inte ha för tight mellan dörrbladet och väggreglarna va? Gamla dörrblad kan börja skeva och ta i.
Vi gjorde två skjutdörrar och en dubbel skjutdörr av gamla spegeldörrar när vi byggde om för drygt 20 år sedan; våra har klarat sig bra. Underbar känsla att dra igen dessa gamla tunga dörrblad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.