926 läst ·
2 svar
926 läst
2 svar
Gjutning platta bef carport
Går i tankarna att göra om carporten till garage. Det är grus i dagsläget och det ska bli gjuten platta. Carporten behövs lyftas för att gräva undan materialet och stolparna som väggarna vilar på idag. Har tänkt använda mig av albabalk med spolkant.
Min fundering
Är det möjligt att placera bef väggar på albabalken innan gjutning?
Min fundering
Är det möjligt att placera bef väggar på albabalken innan gjutning?
Allt är möjligt sägs det. Hur bra det är är en annan sak.
Frågan är väl vad som är problemet.
Att få ett garage antar jag. D.v.s. inte att bli av med car-porten alltså. För då hade man rimligen bara rivit den. Bara så vi vet vilket som är det egentliga målet med detta.
Vill man ha ett garage skulle jag föreslå att bygga ett.
Alltså ett ordentligt garage när man ändå är igång. Dvs man tänker igenom vad man egentligen vill ha för garage och vad det kan kosta innan man startar något byggande. Råkar det finnas något annat (car-porten) där garaget skall byggas får man helt enkelt riva/demontera/återvinna det innan man börjar bygga.
Att göra om en car-port till garage går så klart, men blir det så bra man vill?
Kanske vill man sätta solpaneler på garagetaket. Kanske oxo batterier i garaget för att kunna ta till vara gratis energi och ladda bilen med. Kanske vill man göra plats för något annat samtidigt som man bygger garaget.
Jag menar bara att bl.a. sådant påverkar vad som är möjligt och/eller lämpligt.
Att få ett garage antar jag. D.v.s. inte att bli av med car-porten alltså. För då hade man rimligen bara rivit den. Bara så vi vet vilket som är det egentliga målet med detta.
Alltså ett ordentligt garage när man ändå är igång. Dvs man tänker igenom vad man egentligen vill ha för garage och vad det kan kosta innan man startar något byggande. Råkar det finnas något annat (car-porten) där garaget skall byggas får man helt enkelt riva/demontera/återvinna det innan man börjar bygga.
Kanske vill man sätta solpaneler på garagetaket. Kanske oxo batterier i garaget för att kunna ta till vara gratis energi och ladda bilen med. Kanske vill man göra plats för något annat samtidigt som man bygger garaget.
Förstår helt hur du tänker.O skrev:
Allt är möjligt sägs det. Hur bra det är är en annan sak.
Carporten idag sitter ihop med huset. Det är så man får plats med två bilar bredvid varandra. Så att riva/demontera det blir ett stort projekt. Taket är även nyligen bytt så skulle vilja undvika att demontera det.
Det ska monteras limträbalk för att stötta upp takstolarna för att få öppen planlösning. Har då tänkt använda mig av balken som sticker ut för att hålla upp carporten vid urgrävning. Alternativtet att hålla carporten ”flygande” vid gjutning finns ju men tänkte om det var möjligt att placera ner väggarna på albabalken innan gjutningen.
Klicka här för att svara