Jag hittade inget bra ställe att stoppa in det här, så flytta mig om jag är alldeles fel ute.

För 6 år sedan renoverade vi köket i vår sommarstuga och satte in en gjurjärnsspis. Det var en gammal spis som varit inne på renovering och såg mycket fin ut.

Nu börjar den metallblanka ytan släppa och rost kommer fram på spisen. Huset används som sagt bara på sommaren och står ouppvärmt på vintern. Det håller kanske en temperatur på 10 grader men rå och fuktig är luften.

Vad ska jag nu göra åt min spis?? Det måste väl vara meningen att den ska hålla längre än så här?

Obehandlat gjutjärn rostar, så är det. Det finns spissvärta att smörja in spisen med. När ni lämnar huset för vintern bör ni fetta in spisen. Sen får man naturligtvis hjälpligt göra rent den innan ni börjar elda. Annars ryker det så väldigt.

J
Ett tunt lager med linolja lägger alltid jag på varje höst och det verkar fungera fint.

Andersmc:

Vad använder du för fett? Och hur gör du rent efteråt?

Aka man ta en stålborste för att få bort den lösa rosten och det tidigare ytskiktets flagor?

John J:

Kokt eller rå? Ska oljan vara spädd eller är det bara olja du använder? Behöver man göra rent på något sätt som andersmc pratar om?

Det går bra med vilken olja som helst, men linolja kan säkert vara lämpligt till en spis. (Det är kanske inte så kul med spillolja i närheten av maten.) Kokt eller rå spelar ingen roll i det här sammanhanget. Rengöring - tja, en tuss hushållspapper med lite terpentin på att torka rent med. Pappret eldar du sedan upp i spisen, eftersom du inte vill ha trasor med linolja liggande.

J
Majjijann skrev:
John J:

Kokt eller rå? Ska oljan vara spädd eller är det bara olja du använder? Behöver man göra rent på något sätt som andersmc pratar om?

Spelar ingen roll tror jag men jag använder alltid rå kallpressad.

Paraffin olja kan säkert fungera det med.

Redigerat av moderator:
Enligt den gamla traditionen används rå linolja till rostskydd, av samma anledning som till trä. Den penetrerar bättre. För att se en sån applikation i sin extremaste form: http://oqvist.info/hoa/proj/0508-BBQ/index.htm
en bit ner på sidan...

Får att få spisen snygg används spissvärta som innehåller grafit.
Vi hade en tråd nyligen om olika slags spissvärta. Ska försöka hitta den...

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/101044-alternativ-till-spissvaerta-pa-kamin.html

du hittar fler trådar i detta ämne om du använder sökfunktionen och söker på "spissvärta"

Fullkomligt normalt att en järnspis rostar när den inte underhålls. När rosten kryper fram borstar man spisen med stålborste och sedan smörjer med spissvärta. När man sedan eldar för första gången ryker det, men det är normalt eftersom fettet ska brännas in i järnet.

Redigerat:
Majjijann skrev:
Andersmc:
Aka man ta en stålborste för att få bort den lösa rosten och det tidigare ytskiktets flagor?
Jag blev lite undrande när jag läste om flagor. Vad är det egentligen för ytbehandling på din spis? Det kanske är så att du skulle vända dig till den som renoverat spisen och fråga vad det är för ytbehandling och hur man underhåller den. Vanligtvis lägger man spissvärtan direkt på järnet. Det ska inte finnas något flagnande skikt emellan.

Spisen kanske bara är behandlad med spissvärta innan. Det är som ni beskriver en grafitgrå ton på den, men på de ställen där det börjar rosta lossnar det som flagor.

Någonting ska vi nog kunna hitta på för att rädda den från fördärv. Tack för tipsen.

Allt oskyddat järn i huset kommer rosta om det står helt ouppvärmt på vintern. Den relativa luftfuktigheten i huset blir helt enkelt för hög. Detta betyder också risk för mögel. För att undvika detta måste man antingen värma upp huset lite, (fem grader över utomhustemperatur räcker antagligen), eller så måste man ha en avfuktare.

Ditt problem kanske kan lösas med en sådan här?
http://www.solarventi.se

Se också noga till att det inte kan komma in regn i spisen genom skorstenen. Detta har förstört många gamla järnspisar.

Tack Eld, för din omtänksamhet. Men som jag redan skrivit har vi en temperatur omkring 10 grader i huset hela året då vi inte är där. Dessutom sitter det en plåthuv över skorstenen så just det ska inte behöva vara något problem.

Majjijann skrev:
Spisen kanske bara är behandlad med spissvärta innan. Det är som ni beskriver en grafitgrå ton på den, men på de ställen där det börjar rosta lossnar det som flagor.

Någonting ska vi nog kunna hitta på för att rädda den från fördärv. Tack för tipsen.
Om det lossnar i flagor så är det inte den traditionella spissvärtan, utan någon nyare produkt (som det varnades för i den tråd jag länkade till ovan). Bra eller inte vet jag inte, men den spisvärta som jag har erfarenhet flagnar inte, däremot bränns den med tiden bort och när man ser små prickar av rost överallt är det dags att stålborsta och förnya behandlingen.

Men oavsett tidigare behandling borde väl ny spissvärta och/eller lite olja inför vintern fungera...

Du får fuktig luft i kanalerna om du inte har en kupa på skorstenen.

Över vintern kan du täcka skorstenen med en plåt. Lägg distanser t.ex. 4st tegelstenar (så att ventilationen funkar) på kronan. Plåten (större än kronan) på dem och toppa med något tungt.

Detta minimerar rostangrepp på kaminer, spisar, luckor mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.