Hej!
Jag har ett blandarfäste som börjat rosta, Det är endast dessa delarna på bilden som har börjat rosta, inget annat. Installerades januari 2024 av rörmokare.
Det är främst rostmärken där det har suttit lite tjockt med kalk som sedan skrubbats bort med en vanlig svamp och tandborste + basic rengöringssprej för badrum.
Hur kommer detta sig att den rostar och håller på?
Misstänker att det är FM Mattsson blandarfäste 40-160 c/c som är installerad upp och ner, har det någon påverkan kanske?
Läcker gör den också, har redan fått den fixad en gång för ett år sedan, men den håller ännu på, så irriterande!
Är detta vanligt, fel i fabriken eller orsakat av mig möjligtvis?
Jag har ett blandarfäste som börjat rosta, Det är endast dessa delarna på bilden som har börjat rosta, inget annat. Installerades januari 2024 av rörmokare.
Det är främst rostmärken där det har suttit lite tjockt med kalk som sedan skrubbats bort med en vanlig svamp och tandborste + basic rengöringssprej för badrum.
Misstänker att det är FM Mattsson blandarfäste 40-160 c/c som är installerad upp och ner, har det någon påverkan kanske?
Läcker gör den också, har redan fått den fixad en gång för ett år sedan, men den håller ännu på, så irriterande!
Jag har ingenstans det kan komma ifrån, det har kommit fram från undertill kalk som byggts upp. Jag kan inte heller se om det verkligen är den blandaren eller något skräp som köpts in eftersom det bara ligger som en materialkostnad av rörmokaren 😅useless skrev:
Ett ställe som du skriver också haft kalkavlagringar. Det är ett ställe där vatten kan stannar kvar efter stänk, alt att det läcker lite i kopplingen, därför det är just där.F Foggish skrev:
Här är lite bilder, allt ser bra ut på alla andra platser, endast den ytan där nere som har rost. Dock ser jag nu att det läcker vatten där rosten sitter, min rörmokare har redan fått komma förbi en gång efter installation för att täta upp det men jag antar att det börjat igen. Ingen aning om det är järnrör dock, vi har kopparrör i köket, det är det enda jag känner till.nanowire skrev:
Läcker gör det ser jag nu, nu blir frågan då, hur ska jag göra för att fixa detta på bästa sätt? Om det ens går alltså 😅nanowire skrev:
Ett blandarfäste i mässing rostar inte.F Foggish skrev:Hej!
Blandarfästet på bilderna är tillverkat i förkromad mässing.
Yttre påverkan har haft en stor del i att förkromningen släppt.
Att det är monterat men anslutningarna uppåt har inget med saken att göra.
Att det läcker har troligtvis med att göra att din röris valt en halvkoppling med gummipackning.
Frese är en riktig skräpkoppling och varför en röris har denna är en gåta.
En vanlig halvkoppling har fiberpackning, inte gummipackning.
Bilden visar en Frese halvkoppling som du har...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara