Hej!
Jag har ett blandarfäste som börjat rosta, Det är endast dessa delarna på bilden som har börjat rosta, inget annat. Installerades januari 2024 av rörmokare.
Det är främst rostmärken där det har suttit lite tjockt med kalk som sedan skrubbats bort med en vanlig svamp och tandborste + basic rengöringssprej för badrum.
Hur kommer detta sig att den rostar och håller på?
Misstänker att det är FM Mattsson blandarfäste 40-160 c/c som är installerad upp och ner, har det någon påverkan kanske?
Läcker gör den också, har redan fått den fixad en gång för ett år sedan, men den håller ännu på, så irriterande!
Är detta vanligt, fel i fabriken eller orsakat av mig möjligtvis?

• Kromat blandarfäste med rostfläckar vid basen, visar tecken på slitage och möjlig felinstallation. Används i diskussion om rörläckage och rostproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfläckar och kalkrester synliga på ett blandarfäste i närbild.
    Skapa konto
  • Närbild av ett rostigt blandarfäste med kalkavlagringar på en metallisk yta i ett badrum.
    Skapa konto
  • Rostigt blandarfäste med synliga rostfläckar och rör i ett badrum, misstänkt upp och ner installation som kan orsaka läckage.
    Skapa konto
  • Rostigt blandarfäste i badrum med två rör, nära vägg, visar tecken på korrosion och möjliga installationsproblem.
    Skapa konto
De där delarna är gjorda av kromad mässing, så om det är rost kommer det någon annan stans ifrån.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
useless useless skrev:
De där delarna är gjorda av kromad mässing, så om det är rost kommer det någon annan stans ifrån.
Jag har ingenstans det kan komma ifrån, det har kommit fram från undertill kalk som byggts upp. Jag kan inte heller se om det verkligen är den blandaren eller något skräp som köpts in eftersom det bara ligger som en materialkostnad av rörmokaren 😅

F Foggish skrev:
Jag har ingenstans det kan komma ifrån,
Du kan ha järnrör i inkommande vatten till fastigheten?

nanowire nanowire skrev:
Tänkte mer på att det är just denna delen som har rost, ingenting annat. Skulle kunna ta bild på hur saker ser ut senare idag 😅

F Foggish skrev:
Tänkte mer på att det är just denna delen som har rost, ingenting annat. Skulle kunna ta bild på hur saker ser ut senare idag 😅
Ett ställe som du skriver också haft kalkavlagringar. Det är ett ställe där vatten kan stannar kvar efter stänk, alt att det läcker lite i kopplingen, därför det är just där.

nanowire nanowire skrev:
Här är lite bilder, allt ser bra ut på alla andra platser, endast den ytan där nere som har rost. Dock ser jag nu att det läcker vatten där rosten sitter, min rörmokare har redan fått komma förbi en gång efter installation för att täta upp det men jag antar att det börjat igen. Ingen aning om det är järnrör dock, vi har kopparrör i köket, det är det enda jag känner till.

• Vattendroppar och rost på undersidan av ett rör eller en vattenarmatur, tecken på läckage. Kopplingar och blank yta synliga.
    Skapa konto
  • Rostiga rör med vattenläckage under diskbänken, fokus på kopplingar och metallytor.
    Skapa konto
  • Kopparrör med kopplingar på en vägg, inga uppenbara tecken på rost eller vattenläckage synliga.
    Skapa konto
  • Koppar- och järnrör installerade mot en vägg, med ett område som har rost och vattenläckage.
    Skapa konto
  • Kromblandare och rör där mögel eller rost finns vid kopplingen. Eventuell vattenläcka, behöver tätas. Används i dusch eller badrum.
    Skapa konto
nanowire nanowire skrev:
Ett ställe som du skriver också haft kalkavlagringar. Det är ett ställe där vatten kan stannar kvar efter stänk, alt att det läcker lite i kopplingen, därför det är just där.
Läcker gör det ser jag nu, nu blir frågan då, hur ska jag göra för att fixa detta på bästa sätt? Om det ens går alltså 😅

F Foggish skrev:
Läcker gör det ser jag nu, nu blir frågan då, hur ska jag göra för att fixa detta på bästa sätt? Om det ens går alltså 😅
Om du anlitade rörmokare är det väl den du hör av dig till om du inte fixar det själv.

Krilleman
F Foggish skrev:
Hej!
Jag har ett blandarfäste som börjat rosta, Det är endast dessa delarna på bilden som har börjat rosta, inget annat. Installerades januari 2024 av rörmokare.
Det är främst rostmärken där det har suttit lite tjockt med kalk som sedan skrubbats bort med en vanlig svamp och tandborste + basic rengöringssprej för badrum.
Hur kommer detta sig att den rostar och håller på?
Misstänker att det är FM Mattsson blandarfäste 40-160 c/c som är installerad upp och ner, har det någon påverkan kanske?
Läcker gör den också, har redan fått den fixad en gång för ett år sedan, men den håller ännu på, så irriterande!
Är detta vanligt, fel i fabriken eller orsakat av mig möjligtvis?
Ett blandarfäste i mässing rostar inte.
Blandarfästet på bilderna är tillverkat i förkromad mässing.
Yttre påverkan har haft en stor del i att förkromningen släppt.

Att det är monterat men anslutningarna uppåt har inget med saken att göra.

Att det läcker har troligtvis med att göra att din röris valt en halvkoppling med gummipackning.

Frese är en riktig skräpkoppling och varför en röris har denna är en gåta.
En vanlig halvkoppling har fiberpackning, inte gummipackning.

Bilden visar en Frese halvkoppling som du har...

Frese halvkoppling i förkromad mässing med yttre påverkan och gummipackning visas på bilden.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.