Simon-t
Hej forumet!

Vi har köpt ett gammalt hus med gjutgärnsstammar. Vi är i färd att anlägga ett nytt enskilt avlopp. Och de ska således grävas upp fram till huset där vi kopplar på det nya systemt. Funderade på ifall det är läge att tillkalla något VA företag som kan kolla på ifall de behöver göras något kring dessa rör eventuallt så kallad "Relining". Är det läge att göra det nu när det är uppgrävt eller spelar det ingen roll och man kan göra det ändå i efterhand lika lätt? Alla tips mottages gärna, tack!

• b47fd77f-fc5d-46e9-a495-744440eb22be.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7bda42d6-8ef5-45de-bcfc-c43f5d5fa96a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Har du det uppgrävt är det väl bättre att byta ut det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Simon-t
surris surris skrev:
Har du det uppgrävt är det väl bättre att byta ut det?
Det blir ju uppgrävt fram till grunden. Men att helt byta ut det kommer kräva ett mycket större ingrepp. Och är inte helt säker på att det är rätt väg att gå.

Bästa svaret

C
Mitt tips är att åtminstone lägga övergången mellan gammalt och nytt på insidan av ytterväggen om det inte finns några direkta hinder. Tråkigt att behöva gräva upp utsidan igen den dagen det är dags för stambyte inomhus.

Sen skulle jag passa på att även byta de delar du hyfsat enkelt kommer åt på insidan.
Inte för att skicket nödvändigtvis är katastrofalt, utan mer för att den tekniska livslängden är passerad och det är ett lämpligt tillfälle. Finns enligt min åsikt ingen anledning att relina sådana rör som är lätt åtkomliga för byte.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.