Hej forumet!
Vi har köpt ett gammalt hus med gjutgärnsstammar. Vi är i färd att anlägga ett nytt enskilt avlopp. Och de ska således grävas upp fram till huset där vi kopplar på det nya systemt. Funderade på ifall det är läge att tillkalla något VA företag som kan kolla på ifall de behöver göras något kring dessa rör eventuallt så kallad "Relining". Är det läge att göra det nu när det är uppgrävt eller spelar det ingen roll och man kan göra det ändå i efterhand lika lätt? Alla tips mottages gärna, tack!
Vi har köpt ett gammalt hus med gjutgärnsstammar. Vi är i färd att anlägga ett nytt enskilt avlopp. Och de ska således grävas upp fram till huset där vi kopplar på det nya systemt. Funderade på ifall det är läge att tillkalla något VA företag som kan kolla på ifall de behöver göras något kring dessa rör eventuallt så kallad "Relining". Är det läge att göra det nu när det är uppgrävt eller spelar det ingen roll och man kan göra det ändå i efterhand lika lätt? Alla tips mottages gärna, tack!
Bästa svaret
Mitt tips är att åtminstone lägga övergången mellan gammalt och nytt på insidan av ytterväggen om det inte finns några direkta hinder. Tråkigt att behöva gräva upp utsidan igen den dagen det är dags för stambyte inomhus.
Sen skulle jag passa på att även byta de delar du hyfsat enkelt kommer åt på insidan.
Inte för att skicket nödvändigtvis är katastrofalt, utan mer för att den tekniska livslängden är passerad och det är ett lämpligt tillfälle. Finns enligt min åsikt ingen anledning att relina sådana rör som är lätt åtkomliga för byte.
Sen skulle jag passa på att även byta de delar du hyfsat enkelt kommer åt på insidan.
Inte för att skicket nödvändigtvis är katastrofalt, utan mer för att den tekniska livslängden är passerad och det är ett lämpligt tillfälle. Finns enligt min åsikt ingen anledning att relina sådana rör som är lätt åtkomliga för byte.
Klicka här för att svara


