Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Tänkte kolla om nån vänlig själ kan hjälpa mig med en fråga om en gjutgärnsbrunn som jag har i garaget.
Vill lägga klinkers på golvet o ska flytspackla först.
Behöver ju således få upp brunnen till rätt höjd. Ca 10-15 mm
Hittar en förhöjningsring på 20mm på rinkabyrör på diam 240mm som borde passa. https://www.rinkabyror.se/artikel/forhojningsring-240x25mm/
Men är det så det är tänkt eller finns det nån bättre lösning.
känner inte jag behöver byta brunnen då det knappt förekommer nått vatten alla i garaget.
Vill lägga klinkers på golvet o ska flytspackla först.
Behöver ju således få upp brunnen till rätt höjd. Ca 10-15 mm
Hittar en förhöjningsring på 20mm på rinkabyrör på diam 240mm som borde passa. https://www.rinkabyror.se/artikel/forhojningsring-240x25mm/
Men är det så det är tänkt eller finns det nån bättre lösning.
känner inte jag behöver byta brunnen då det knappt förekommer nått vatten alla i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Mm tid finns o byta ut den så är inget hinder så sett. Ska man montera en ny gjutgärnsbrunn isf eller.
Huset är byggt 1980. Har dom dockat på en gjutgärnsbrunn på ett plaströr eller är det gjutgärnsrör med tror ni??
Huset är byggt 1980. Har dom dockat på en gjutgärnsbrunn på ett plaströr eller är det gjutgärnsrör med tror ni??
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Någon?
Finns det ingen risk för att köra över brunnen med hjulen så räcker det gott och väl med plast.
Jag själv monterade rostfria med brunnar från Purus med NOOD-lås och 2,5tons körbara galler. (Äkta rörmokeri-nörderi :x ) Kan lägga upp en bild under kvällen om jag hinner. Dom finns redan några bilder upplagda på dessa någonstans.
Beträffande plast eller gjutjärn kan man inte veta först du kikat under betongen.
Jag själv monterade rostfria med brunnar från Purus med NOOD-lås och 2,5tons körbara galler. (Äkta rörmokeri-nörderi :x ) Kan lägga upp en bild under kvällen om jag hinner. Dom finns redan några bilder upplagda på dessa någonstans.
Beträffande plast eller gjutjärn kan man inte veta först du kikat under betongen.
Kapar tråden lite för en relaterad fråga nu när proffset Krilleman är med... 
Oljeavskiljare av den enkla sorten? Finns det något alternativ till Purus "Bolja" som ändå inte kostar lika mycket som en proffsanläggning. Eller är det det som gäller i mindre garage?
Oljeavskiljare av den enkla sorten? Finns det något alternativ till Purus "Bolja" som ändå inte kostar lika mycket som en proffsanläggning. Eller är det det som gäller i mindre garage?
Själv har jag två stycken heavy 220
http://www.purus.se/produkter/produkt/heavy-110-p-spygatt-oe220-mm/
och med oljestopp
http://www.purus.se/produkter/produkt/bolja-oljesparr/
och fick godkänt av kommunen, när det gäller lite större garage.
http://www.purus.se/produkter/produkt/heavy-110-p-spygatt-oe220-mm/
och med oljestopp
http://www.purus.se/produkter/produkt/bolja-oljesparr/
och fick godkänt av kommunen, när det gäller lite större garage.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Men om det är gjutgärnsrör så finns väl risken att det läcker lika väl som brunnen antar jag.
Botten på äldre gjutjärnsbrunnar har en tendens till att slitas mer än rören. Det ligger ju alltid vatten där.
3st Sigyn 75 R har jag, med rostfritt NOOD och SBR 150 Sil.
Purus SIGUN 75 R - RSK: 7118085
Purus NOOD-LÅS rostfri - RSK: 7138433
Purus SRB 150 Sil - RSK: 7138341
Ser ut såhär:
Visa bilaga 92818
3st Sigyn 75 R har jag, med rostfritt NOOD och SBR 150 Sil.
Purus SIGUN 75 R - RSK: 7118085
Purus NOOD-LÅS rostfri - RSK: 7138433
Purus SRB 150 Sil - RSK: 7138341
Ser ut såhär:
Visa bilaga 92818
Kolla med kommunen. Min brunn i ena garaget ansluter på vanliga avloppet. Den andra försvinner antagligen i en stenkista någonstans. Nu har jag inga bilar i mina garage så det är inte så stor fara.MagHam skrev:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Bra tipps att kolla med kommunen, det känns som att det finns tolkningsutrymme, mina är kopplade till det kommunala avloppet.
krilleman_215 skrev:
Redigerat:
I mitt fall (som håller på att riva och återuppföra ett garage på samma plats) så är kommunen redan konsulterad i samband med bygglovsprocessen:
< 50 m2 så ska man ha en oljeavskiljare som uppfyller den låga nivån SS-EN 858 klass 2.
Något krav på intyg för detta i upprättad kontrollplan finns dock inte. Purus Bolja kanske är tillräckligt eller så går det väl att bygga en egen oljefälla för mindre flöden.
På marknaden finns väldigt få enkla avskiljare för smältvatten och liknande. Det kan ändå vara av intresse för trådstartaren att tänka i dom banorna för miljöns skull. Sen vette tusan om TS ska fråga sin kommun, det kanske bara väcker fram en väldans dyr åtgärd.
Byta brunn skulle jag göra om jag var TS i alla fall.
< 50 m2 så ska man ha en oljeavskiljare som uppfyller den låga nivån SS-EN 858 klass 2.
Något krav på intyg för detta i upprättad kontrollplan finns dock inte. Purus Bolja kanske är tillräckligt eller så går det väl att bygga en egen oljefälla för mindre flöden.
På marknaden finns väldigt få enkla avskiljare för smältvatten och liknande. Det kan ändå vara av intresse för trådstartaren att tänka i dom banorna för miljöns skull. Sen vette tusan om TS ska fråga sin kommun, det kanske bara väcker fram en väldans dyr åtgärd.
Byta brunn skulle jag göra om jag var TS i alla fall.
Redigerat:
Nu är jag min egen KA eftersom det är en enklare konstruktion. Sannolikheten för att det besiktigas externt är låg.shomakie skrev:
Men även om det aldrig kommer att stå några oljedroppande bilar, eller tvättas fordon där så är det lika bra att försöka följa reglerna ändå.
Fast känns lite surt om priset rasar iväg på en sådan detalj. Enkel, men regelmässig lösning är det ont om. Med lite pulande borde det gå att svetsa en egen fälla i rostfritt med bafflar som fyller den enklaste nivån på krav.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden