Helioz skrev:
Är träbeklädnaden på sidan kvar sedan gjutningen eller är den monterad efter?
Stolparna? De är monterat efteråt.

Så här såg plattan ut lite tidigare (när det var torrt ute). Man ser dock att kanten inte är riktigt 100% även här...
4TGvKdhgfkayr2bq2wZItjKkH.jpeg

Daveman skrev:
Beror på vad för betong du har i plattan. Betong suger åt sig vatten, och när det fryser till på vintern så expanderar vattnet och betongen vittrar sönder
Om man inte har sk luftporbildande medel i när betongen blandas,
Detta medel gör att du får små små porer i betongen som ger fukten i betongen chans att expandera.
Gör man verkligen en carport med betong som inte tål vatten? Den ligger ju öppet så det kommer ju alltid att komma vatten där lite hipp som happ...

Hus_Tomten skrev:
Lecablock tror jag de satte.
hmm

Jag är nästan säker på att betongen inte är tillräckligt tjock uppe på dina lecablock. här ska det ligga minst 2,5 cm betong.
En tunn kaka med betong har itne en chans att klara sig när frosten kommer

Hus_Tomten skrev:
Gör man verkligen en carport med betong som inte tål vatten? Den ligger ju öppet så det kommer ju alltid att komma vatten där lite hipp som happ...
Självklart ska man inte göra det, men det finns alltid folk som inte har full koll på vad de gör så jag var ju självklart tvungen att fråga. Har du kvar kvittot från betongbilen så kan du se om du har luftporbildande medel i.

Daveman skrev:
Självklart ska man inte göra det, men det finns alltid folk som inte har full koll på vad de gör så jag var ju självklart tvungen att fråga. Har du kvar kvittot från betongbilen så kan du se om du har luftporbildande medel i.
Nej vi betalade vår husentreprenör för arbetet i god tro att det skulle bli bra...

Frågan är väl nu, kan man laga eller fixa till det på något vis?

okej okej, men jag undar ju vem som har kommit med iden att använda lecablock som kantbalk,
Det ska vara en helgjuten sula/ balk runt hela plattan som är några dm tjockare än golvet i mitten.

Daveman skrev:
okej okej, men jag undar ju vem som har kommit med iden att använda lecablock som kantbalk,
Det ska vara en helgjuten sula/ balk runt hela plattan som är några dm tjockare än golvet i mitten.
Det är byggentreprenören som har skött hela grejen. Vi bad om att få en platta till carport och betalade säkert ett överpris för denna också... *mutter*

Hus_Tomten skrev:
Det är byggentreprenören som har skött hela grejen. Vi bad om att få en platta till carport och betalade säkert ett överpris för denna också... *mutter*
Jag tänkte säga att du kanske skulle försöka täcka över kanten på något snyggt sätt.
Men ligger det på entreprenören så ska ju de lösa detta åt dig.

Jag hade nog velat se att de gjöt på hela golvet plus en kant runt om på en 5-10 cm, frågan är hur tillmötesgående de är med det...

Annars kan man kanske gjuta en sockel runt om.

Ser det likandant ut (i fram) där du kör in bilen?

När byggde ni och har ni haft tvåårsbesiktningen än?

mr_bygg skrev:
När byggde ni och har ni haft tvåårsbesiktningen än?
Nej är ca 1 år sedan.

Daveman skrev:
Ser det likandant ut (i fram) där du kör in bilen?
Nja, ungefär. Där är kanten böjd i mitten där bilen skall köra upp dock.

Hus_Tomten skrev:
Nja, ungefär. Där är kanten böjd i mitten där bilen skall köra upp dock.
Totalt amatörmässigt gjort. vänta bara tills tjälen släpper under de där lecablocken.
blir så ledsen att höra sånt här, när folk ger sig saker de uppenbarligen aldrig har gjort förut.

Som jag sa det ska vara en helgjuten och armerad kantbalk runt om, helst extra armering i porten.
I porten ska man också gjuta in ett stålvinkel så du har en metallkant där du kör emot med bilen.

F
År det verkligen lecablock? Tycker inte att det ser ut som putsad leca.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.