Hej!
Jag ska gjuta 10cm extra i källaren då gamla ägaren hade trägolv i källaren. Jag tog bort det gamla trägolvet, slipade plattan med diamantslipmaskin då plattan var täckt med kallasfalt. Nu undrar om jag måste prima innan jag börjar med armering? Finns det risk för fuktskador om jag primar? Huset byggt 1964
Mvh
Tack

Varför ska du gjuta på 10cm extra?

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Trappan är högre än plattan med ungefär 13cm plus att det var trälister som var gjutna i plattan som jag plockade bort, så golvet ser inte klokt ut

Du har inte funderat på någon typ av nivellgolv eller gjuta med isolerande eps-betong?
Vad ska utrymmet användas till? Ska det bara vara en typisk oinredd källare från 50-talet så är det bara att gjuta på...

Vi tänkte ha det som gillestugan. Jag ska anlita en betongfirma som ska spraya med betong avsedd för källaren

Spraya 10 cm tjockt låter lite konstigt? Är det eps-betong dom använder? Hur är det tänkt med värmeisolering och skydd mot fukt? Jag gissar att befintligt betonggolv är oisolerat och saknar kapillärbrytande skikt om det är byggt enligt den standard som gällde på 60-talet?

Jag ska fråga betongfirman. Vi ska även ha braskamim i gillestugan så vi tänkte ha bara heltäckningsmatta som andas. Är det viktigt att prima innna gjutningen?

Nej, det borde inte behövas om du gjuter ett så tjockt självbärande lager. Men kolla med dom som ska gjuta vilka förberedelser och vilket underlag som behövs.

Det vore ju schysst att få lite isolering om ni ändå lägger på så tjockt.

• Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt hur man ska isolera i källaren utifrån de förutsättningarna som jag beskrev ovan. Tack för era svar

Ett sätt är att gjuta med EPS betong (småå frigolitkulor med cement), kanske 90mm, och så flytspackel på det. Ev. kan man köra 70mm EPS, och gjuta in golvvärmeslingor i flytspacklet.

Tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.