1 573 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Gjuta
Hej!
Jag ska gjuta 10cm extra i källaren då gamla ägaren hade trägolv i källaren. Jag tog bort det gamla trägolvet, slipade plattan med diamantslipmaskin då plattan var täckt med kallasfalt. Nu undrar om jag måste prima innan jag börjar med armering? Finns det risk för fuktskador om jag primar? Huset byggt 1964
Mvh
Tack
Jag ska gjuta 10cm extra i källaren då gamla ägaren hade trägolv i källaren. Jag tog bort det gamla trägolvet, slipade plattan med diamantslipmaskin då plattan var täckt med kallasfalt. Nu undrar om jag måste prima innan jag börjar med armering? Finns det risk för fuktskador om jag primar? Huset byggt 1964
Mvh
Tack
Spraya 10 cm tjockt låter lite konstigt? Är det eps-betong dom använder? Hur är det tänkt med värmeisolering och skydd mot fukt? Jag gissar att befintligt betonggolv är oisolerat och saknar kapillärbrytande skikt om det är byggt enligt den standard som gällde på 60-talet?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det vore ju schysst att få lite isolering om ni ändå lägger på så tjockt.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Ett sätt är att gjuta med EPS betong (småå frigolitkulor med cement), kanske 90mm, och så flytspackel på det. Ev. kan man köra 70mm EPS, och gjuta in golvvärmeslingor i flytspacklet.
Klicka här för att svara
