Bor i ett gammalt 1800 tals hus med direktel. Vi skall nu påbörja renovering i sista delen utav vårt hus där det bland annat skall gjutas platta. Huset har idag direktel och när vi skall konvertera om jordvärme kommer vi att behöva nya radiatorer alt tittar vi på att dra upp golvplank och lägga Värmegolvsystem med värmeisolerande golvskivor under, se http://www.floore.se

Vad jag undrar är vad ni rekommenderar, skall vi även lägga floores golvskivor i den nybyggda delen eller skall vi gjuta in slingor?

Vad tror ni om att lägga floores golvskivor i resterande hus?

Se svar här: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/46650-erfarenhet-av-floore-golvvarme.html#post1688398

I övrigt så är det ju bättre att gjuta in en "riktig" slang om du har rätt isolerat under. Vi valde LK EPS16 p.g.a. takhöjden. Det var väldigt enkelt att installera och vi fick otroligt bra hjälp från LK support.
Vi har natursten på golvet nere och stavparkett uppe. Jag lade en 10mm spånskiva på EPS skivorna och sen stavparkett på det så totlat 26mm tjocklek.
Skulle jag göra om det skulle jag lagt något tunnare, t.ex. 4mm plywood istället. 26mm trä är verkligen att tänja gränserna för en så tunn slang...

Mvh,
Anders

Tack för svar, tanken är att ev lägga in LK alt floorés system i resten utav huset, är det då inte bra att ha likadant system överallt?

Det är ju enklast om du har samma dimensioner överallt så du lättare kan justera flödet i fördelare. Ofta får du ju bättre pris om du köper mer...
Jag tog offert från Flooré och den var rätt mycket lägre än LK's första. LK matchade dock priset från Flooré sen då jag fått pris på samma slang från Flooré. Flooré ger dig pris på slang med 1mm tjocklek som "standrad" men de har även med 2mm. Jag ville ha den grövre slangen då det kändes tryggare och då, som sagt, så matchade LK det priset sen...

Jag har också trådlösa termostater kopplat till hela systemet, totalt ca. 160kvm...

• Gilla
Linisen_01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.