Jag skall gjuta en platta i två etage med 300mm höjdskilnad, jag diskuterade med en kille hur man skall forma för att kunna gjuta i ett svep. Här är en bild som ja ritade för att förstå principen, men räcker det att kantbalkarna gjuts ihop och den övriga övre delen bara "vilar" på den undre plattan? Hur armera?
/Calle
/Calle
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Är kanske inget svar på någon av dina frågor, men utifall att:
Man bör ha gjutit dem som om det vore två separata plattor bredvid varandra.Snailman skrev:Jag har bara sett ett exempel på en grund med nivåskillnader, där hade man kantelement liknande dessa [länk]
vid övergången från en nivå till en annan så använde man ett högre kantelement just vid skarven. annars är det samma höjd på kantelementen runt hela ytterkonturen (så man har alltså fyllt till två olika höjder)
höjdskillnaden mellan plattorna är ca 3/4 av höjden på ytterkonturens kantelement.
om dessa är 400mm höga, så bör plattornas höjd skilja 300mm
Kan tillägga att man vänt elementen så att den högre belägna plattan har den släta sidan utåt runt om.
Hur armeringen gick till vet jag inte, då jag bara sett tom värmerören och sedan när det var färdiggjutet.
10 år gammal tråd men testar att få svar: Vilken lösning valdes och vad att tänka på?
Jag står precis i samma funderingar då jag måste ha platta olika nivåer, samma höjdskillnad 300 mm och jag tänkte använda kantelement 400 mm.
Dessutom ska det vara golvvärme så den måste med också...
Jag står precis i samma funderingar då jag måste ha platta olika nivåer, samma höjdskillnad 300 mm och jag tänkte använda kantelement 400 mm.
Dessutom ska det vara golvvärme så den måste med också...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har en del uppgifter om en platta med två nivåer, den var vanliga L kantelement, de gör den låga delen av plattan först.
Vet inte hur de gjorde för att den högre delens betong inte skulle rinna ut där sen, när de gör den.
Vet inte heller vilka höjder de hade på kantelementen.
Kan möjligen mejla dig några bilder och nån ritning där plattan syns ovanifrån, men inte den här månaden, då mitt internet nästan är slut, om du behöver dem pm:a mig din mejladress.
Vet inte hur de gjorde för att den högre delens betong inte skulle rinna ut där sen, när de gör den.
Vet inte heller vilka höjder de hade på kantelementen.
Kan möjligen mejla dig några bilder och nån ritning där plattan syns ovanifrån, men inte den här månaden, då mitt internet nästan är slut, om du behöver dem pm:a mig din mejladress.
Liteavvarje, menar du att ungefär som den översta bilden som Cacas postat? Är det bättre om inte plattorna sitter ihop?
Själva "steget" kommer att vara inne i byggnaden så det behöver ju inte vara isolerat där.
Vad menar du med avbärare?
HIttade en bild på nätet där de murat Lecasten, kanske också en variant?
Helst vill man bara ha betongbilen en gång.....
Själva "steget" kommer att vara inne i byggnaden så det behöver ju inte vara isolerat där.
Vad menar du med avbärare?
HIttade en bild på nätet där de murat Lecasten, kanske också en variant?
Helst vill man bara ha betongbilen en gång.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör så får du en delning av plattorna , plattorna drar inte i varandra , plattorna kommer iaf att bli sprickor i , med en sådan gjutning blir det en s.k dillationsfog ( samma som på broar ) det kan röra sig lite , om det vill .
Hämtade några kraftiga kantstöd igår. 1000 mm höjd. Nu blir det ett 600 mm steg. Tänkte göra som på bilderna. det borde väl funka?
Övre plattan armeras fast mot kantstödet men den nedre plattan får ligga "fri".
Det översta 400x400 L-element ställer jag på en bit ALBA-balk 400x250 som jag har.
Detta för att få en utsida som täcker upp mot anslutande mark.
(fyllning, dränering och isolering inte inritat)
Övre plattan armeras fast mot kantstödet men den nedre plattan får ligga "fri".
Det översta 400x400 L-element ställer jag på en bit ALBA-balk 400x250 som jag har.
Detta för att få en utsida som täcker upp mot anslutande mark.
(fyllning, dränering och isolering inte inritat)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdaterar med lite bilder från "verkligheten". Det gick bra det där, fast slutresultatet märks väl om 10 år eller så... Satte en tunn cellplast (den blå) mot stödet så att det verkligen blev en dilatationsfog och nedre plattan ligger helt fri. Övre är ordentligt fastgjuten med inborrade armeringsjärn 45 grader i L-stödet. Även ALBA-balken är fäst med armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
