7 545 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Gjuta sula direkt på mark?
Det fungerar ju förhoppningsvis med betonggjutning direkt på ditt befintliga underlag, vill du inte chansa kan du ju lägga trädgårdsplattor, det är iofs svårare att gödsla ut maskinellt utan gjuten platta men det kanske är ett överkomligt problem i ditt fall?W WalllE skrev:
Gödslingen är inga bekymmer. Ska göras varje dag för hand och hästarna ska bara vara inne vid dåligt väder eller sjukdom. Får kanske testa lägga trädgårdsplattor. Tack för tipset! 😃F fribygg skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Jag ser inte varför man inte skuller kunna gjuta på packad makadam istället för att gräva och sedan packa makadam ?
Same, same eller ?
Möjligen lite sämre packningsgrad om det är gjort för länge sedan, men å andra sidan lär väl det vara satt också ordentligt då ?
Sen kanske parkeringen inte är dränerad enligt konstens alla regler (runtom där sulan skall vara), där kan finnas ett orosmoment förstås, men det beror ju lite på hur vattenbegjuten marken är därunder också ?
Same, same eller ?
Möjligen lite sämre packningsgrad om det är gjort för länge sedan, men å andra sidan lär väl det vara satt också ordentligt då ?
Sen kanske parkeringen inte är dränerad enligt konstens alla regler (runtom där sulan skall vara), där kan finnas ett orosmoment förstås, men det beror ju lite på hur vattenbegjuten marken är därunder också ?
oklar mad du menar med höjd, är det totalhöjd på byggnaden så är det sannolikt för lågt.W WalllE skrev:
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/matt-i-stall-och-byggnader
Där väggarna är bör du ha en vot, en fördjupning. Så du behöver gräva i vilket fall. Men du kan gräva runt kanterna på din grusade bädd du har idag.
Sen bör du ha en dränering kring byggnaden, samt något sätt att hantera dagvattnet.
Det är byggnadens innermått på höjden, kanske skulle nämnts. Så höjden är inga problem. Jag har bestämt mig för plintgrund. Klurar dock och har svårt att bestämma mig hur jag ska göra.. även också vilka dimensioner jag bör använda? Är regelverk (heter det så?) av 45x120 för klent tro? Ska man sätta stolpar eller monterar man bjälklag som man sen bygger på?M mattoys skrev:oklar mad du menar med höjd, är det totalhöjd på byggnaden så är det sannolikt för lågt.
[länk]
Där väggarna är bör du ha en vot, en fördjupning. Så du behöver gräva i vilket fall. Men du kan gräva runt kanterna på din grusade bädd du har idag.
Sen bör du ha en dränering kring byggnaden, samt något sätt att hantera dagvattnet.
Jag klurar också på hur jag ska få till en plintgrund. I mitt fall så ska det fraktas dit en stuga på 34kvm. Jag tycker att de vanliga plintarna som finns att köpa i handeln känns lite klena och rangliga. Jag letar efter koniska plintar med integrerad bottenplatta och fastgjutna järn, typ dessa men än så länge har jag gått bet...W WalllE skrev:Det är byggnadens innermått på höjden, kanske skulle nämnts. Så höjden är inga problem. Jag har bestämt mig för plintgrund. Klurar dock och har svårt att bestämma mig hur jag ska göra.. även också vilka dimensioner jag bör använda? Är regelverk (heter det så?) av 45x120 för klent tro? Ska man sätta stolpar eller monterar man bjälklag som man sen bygger på?
Spännande! Jag tänkte ställa plinten på en vanlig trädgårdsplatta, lite betong mellan som ”klister” och sen även betong runt om. Hoppas och tror inte det flyger iväg.. Jag har planerat 1200mm mellan varje, någon längre på nåt ställe. Totalt 18 st.E Einh skrev:Jag klurar också på hur jag ska få till en plintgrund. I mitt fall så ska det fraktas dit en stuga på 34kvm. Jag tycker att de vanliga plintarna som finns att köpa i handeln känns lite klena och rangliga. Jag letar efter koniska plintar med integrerad bottenplatta och fastgjutna järn, typ dessa men än så länge har jag gått bet...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta ny sula mot befintlig, hur förankra med järn?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gräva ur källargolv och gjuta nytt vid botten av sulan
Grund & Markarbeten -
Växthusgrund: gjuta klack direkt på berg eller göra plant med grus
Grund & Markarbeten -
Gjuta stödmur med sula i en eller två omgångar?
Grund & Markarbeten -
MURA: Gjuta sula eller direkt på sand?
Trädgård allmänt