855 läst ·
2 svar
855 läst
2 svar
Gjuta sockel och Finja hålsten
Tjena forumet har letat efter recept på betong men det beskrivs olika beroende på vart man kollar. Endel beskriver kg andra L. Vem väger sand och grus? Ett bra recept i Liter vore super!
Jag kommer blanda med tombola och vill gärna att betongen ska vara av "god" kvalité. Stödmuren kommer agera mothåll för en kommande pool och således kommer utrymmet innanför stödmuren att fyllas upp med makadam och sen en betongsula på det.
Jag kommer använda mig av Finjas 250x400 block och montera armering enl. anvisningar.
Jag kommer blanda med tombola och vill gärna att betongen ska vara av "god" kvalité. Stödmuren kommer agera mothåll för en kommande pool och således kommer utrymmet innanför stödmuren att fyllas upp med makadam och sen en betongsula på det.
Jag kommer använda mig av Finjas 250x400 block och montera armering enl. anvisningar.
1 del cement. 3 delar finsand blir starkt nog vid murning. Sen vad du mäter upp i , har ingen betydelse. Sockeln lika, men med betonggrus som är lite grövre och kan även med fördel ha 1 del makadamm i. Fyller ut mera då. Genom sockeln innan det har brunnit, så slår du ner armeringsjärn 12 eller 16 ca 40 - 50 cm i jorden och sticker upp så mycket som en sten är hög. Lämpligt avstånd mellan är ca 60 cm,eller som det passar med stenen. I första skiftet borras det 25 mm hål och stenen träs över, hålet fylls med sluring ( tunn betong ) då kommer muren att stå fast och inte vika sig utåt.
Jag fick ett recept från betongleverantören vi använde när vi gjöt vår grund. Jag har blandat totalt 3 kubik med samma recept nu. Det motsvarar c25/30 med vct 0,66.
Receptet var i kg men jag mätte helt enkelt upp mängden i 10liters hinkar vilket ger detta:
4 hinkar betonggrus
2,5 hinkar makadam 8/16
20kg cement
9,2 liter vatten
0,12 liter flyt
Det här ger ca 66 liter färdigblandad betong. Jag har en stor tvångsblandare så jag har kört 4 säckar cement åt gången. Vattnet har jag inte mätt upp utan tillsatt allt eftersom.
Receptet var i kg men jag mätte helt enkelt upp mängden i 10liters hinkar vilket ger detta:
4 hinkar betonggrus
2,5 hinkar makadam 8/16
20kg cement
9,2 liter vatten
0,12 liter flyt
Det här ger ca 66 liter färdigblandad betong. Jag har en stor tvångsblandare så jag har kört 4 säckar cement åt gången. Vattnet har jag inte mätt upp utan tillsatt allt eftersom.
Klicka här för att svara