Jag skulle vilja göra en pool med berget som ena sidan. Hur jag gjuter vattentätt vet jag men vad är principen för att täta mot berget? (Rosa på bilden) Borde jag lägga ett tätskikt (sånt man använder på tak och grunder) mellan berg och betong? Tex
https://bmisverige.se/produkter/inbyggda-tatskikt/produktsortiment/1-lagstackning
Annars någon slags epoxy?
Bilder:
Skiss
Min tomt
2 bilder som inspiration.

Om det skiter sig får jag väl bara slänga en dammduk i hela hålet ist och göra en tunn kant mot berget. Men skulle vilja undvika det.

• Skiss av pool med berg som ena sidan och en rosa linje som markerar tätning mellan berg och betong. Blue area represents water, other colors indicate different pool layers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en skiss för en planerad pool där berg samt träbrygga syns, med illustrerade blå vattenytor och gul vegetation på en skogig tomt.
    Skapa konto
  • Pool med klarblått vatten och en klippvägg som bakgrund omgiven av ett trädeck, möbler och utsikt över en sjö och öar under en blå himmel med moln.
    Skapa konto
  • En pool där ena sidan är berg, omgiven av ett trädäck och omgivande vegetation i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Blir det inte väldigt dyrt att värma upp poolen ifall berget sticker in i poolen.
Även ett tillsynes helt berg kan ha sprickor så tänker att det inte bara är skarven man behöver tänka på.

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
T topmount skrev:
Blir det inte väldigt dyrt att värma upp poolen ifall berget sticker in i poolen.
Även ett tillsynes helt berg kan ha sprickor så tänker att det inte bara är skarven man behöver tänka på.
Absolut.
Det kommer vara en sk naturpool så det är mer jämfört med en damm. Det kommer alltså inte var uppvärmd.
Ja sprickor kommer också vara en utmaning. Har du någon erfarenhet eller tips?

• Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
En bekant har en damm mot berget, han tätar nya läckor varje år...

P
  • Gilla
Jonas Westbom och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
hur spårar han läckan?
eller finns det nåt bra knep

• Gilla
husmuzen
  • Laddar…
sysmali
  • Gilla
Ryggkiwi och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
hur spårar han läckan?
eller finns det nåt bra knep
Det är olika sprickor varje gång. Målning med gummifärg är nog bäst...

Det är ju nästan så man skulle vilja lägga på en transparent 2K tätningsmassa över hela ytan och innan den stelnar torkar man bort allt från de blottade ytorna så man får berget som finish och det inte blir en lackad yta

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är möjligt kommer jag väldigt gärna i kontakt med din bekant. Det skulle betyda mkt för mig. Om han inte har ett konto här får han gärna maila jonas.westbom@gmail.com

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ju nästan så man skulle vilja lägga på en transparent 2K tätningsmassa över hela ytan och innan den stelnar torkar man bort allt från de blottade ytorna så man får berget som finish och det inte blir en lackad ytaIntressant. för både att ge betongen extra vattenskydd och sprickor i berget?
För att skydda mot sprickor i berget ich skarven mellan berg och betong?
Typ denna antar jag https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ningsmassa-a-2k-konradssons/p-1061998-1062000

pacman42 pacman42 skrev:
Det är olika sprickor varje gång. Målning med gummifärg är nog bäst...
Ja kanske?
Min tanke var att köra Icopal 2000 Primer på berget och sedan icopal membrane 4 under betonggolvet där det ligger mot berg.
På själva bergväggen sika lagningsbruk där det ser ut som sprickor. https://www.bauhaus.se/lagningsbruk-sika-monotop-109-waterproofing-5-kg

P Posselosse skrev:
Nedan tråd har jag för mig att jag läste för något år sedan och tyckte var intressant. De ser dock ut att slutligen målat för att få tätt.
[länk]
Ja det ser ut som att det blev nån slags färg. Då kan jag lika gärna länga i en dammduk tänker jag.

P
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Ja det ser ut som att det blev nån slags färg. Då kan jag lika gärna länga i en dammduk tänker jag.
Läste du tråden? Har för mig att hen kämpade med sprickor och till slut gav upp. Men kan iofs varit någon annan tråd också.

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.