2 413 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Gjuta plintar med formfot
Hej!
Jag ska gjuta plintar till en attefallare och ska använda mig av gjutör och formfötter typ formelit.
I deras instruktionsvideo gjuts först formfoten och när det brunnit sätts gjutröret på plats och gjuts.
Jag skulle vilja gjuta allt i ett svep då jag vill återfylla massorna runtom direkt. Är det någon som använt formelit och gjort på detta sätt? Lyckas man fyllas formfoten tillräckligt när gjutröret är ca 1,5-2 meter långt?
Jag ska gjuta plintar till en attefallare och ska använda mig av gjutör och formfötter typ formelit.
I deras instruktionsvideo gjuts först formfoten och när det brunnit sätts gjutröret på plats och gjuts.
Jag skulle vilja gjuta allt i ett svep då jag vill återfylla massorna runtom direkt. Är det någon som använt formelit och gjort på detta sätt? Lyckas man fyllas formfoten tillräckligt när gjutröret är ca 1,5-2 meter långt?
Produkter som diskuteras: "formelit"
Formelit
Formelit har gjort succé på den svenska byggmarknaden tack vare sin innovativa lösning för betongformar. Deras smarta koncept gör det möjligt att bygga betongplintar snabbt och enkelt.
Läs mer
Ingen som har något inspel?
Förstår inte riktigt hur du menar. Insåg att jag var lite otydlig. Jag tänkte alltså ställa formfot och gjutrör på plats, sedan återfylla allt runtomkring och sedan fylla med betong.Matti_75 skrev:
Man skulle kunna borra hål längst ut i formen för fötterna på pliten. På det viset kunna se när det pressas ut betong och betongen fyllt formen.Matti_75 skrev:
Nej det är väl det jag är lite rädd för. Men om jag är väldigt noga med att "vibrera" med exempelvis ett armeringsjärn så kanske foten fylls tillräckligt? Och spelar det någon roll om det skulle bli någon minimal ficka i foten som inte fylls?Matti_75 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden