B Boan skrev:
kanske förankra allt ner till urberget? då lär det ju inte flytta på sig.

och undrar varför inte en betongbil kan komma fram på skogsvägen? timmerbilar kör ju på små skogsvägar hela tiden. Det borde gå få tag på en 4 axlig betongbil så blir axeltrycket lägre
Ja, urberget är ju idealiskt. Vi får se efter lite grävning senare i sommar.

Skogsvägen är helt enkelt väldigt smal. Det kommer inte fram någon timmerbil. Skulle t.ex. ha en leverans grus förra året och bad om en liten lastbil (efteratt den gamla grusleverantören backat ur eftersom han skaffat en större lastbil) och han kom in 5 meter på vägen och fick sedan köra ut. När jag borrade efter vatten häromåret, fick lastbilen med kompressor stå 250 meter ifrån fågelvägen och de fick köpa mer slang som de drog genom skogen.

B
Kanske läge att börja med vägen? Göra den ordentlig...

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Kanske läge att börja med vägen? Göra den ordentlig...
Egentligen borde jag det, men endast p.g.a att en större brandbil skall komma fram. Å andra sidan är det långt till närmaste brandstation, så det lär vara nedbrunnit när eventuell brandkår kommer. Dock finns det ju mindre brandbilar och det finns gott om vatten, så det löser sig nog om olyckan är framme. Får väl dessutom skaffa egen brandsläckningspunp så småningom eftersom det är så långt till närmaste brandstation.

I övrigt är hela idén med platsen att behålla kulturmiljön. Vägens förlängning är t.ex. en hålväg (fornminne) och hela tomten/marken/kulturmiljön är unik. Med detta sagt så kommer jag förbättra underlaget så att det i alla fall blir möjligt att snöröja vägen; vilket idag inte är så enkelt.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B
En liten grusväg med ordentligt bärighet lär ju inte förstöra miljön kan jag tycka, låter du sen gräset växa på den kommer den inte se mycket ut för världen... det viktiga är ju att den håller trycket

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Cellplast håller ganska länge när det är inpackat i en platta, men vill du ha längre hållbarhet är som sagt cellglas (foamglass) ett bra alternativ. Går ju även att köra lättbetong och leca men det har inte lika bra isolerande och tätande egenskaper.

Snåla inte på isoleringen!

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Det gamla bondesamhällets hus kunde hålla så länge som de gjort i vissa fall, för att husen var byggda av enkla material som kunde underhållas/repareras allt eftersom behoven uppstod. Precis som useless skrev, separera din betongplatta från husets stomme om möjligt. Det blir då möjligt att bila upp och byta ut den om den inte skulle hålla i 500 år. Betongplattor med isolering är trots allt inte någon gammal teknik utan började dyka upp efter 60-talet.
Är du ändå inne på traditionella tekniker och metoder förstår jag inte riktigt varför det ska in en platta. Gör en mullbänk som tidigare, det håller bra länge och är enkelt att byta ut. Se till att avvattning av kåken fungerar.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Finns möjligheten så skulle jag helt klart satsa på natursten mot berggrunden och sen helt enkelt göra en torpargrund. Helt enkelt därför att det är den historiskt korrekta lösningen. Sen kan man ju titta på att utforma bjälklaget med mer moderna och fukttåliga matrial.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det gamla bondesamhällets hus kunde hålla så länge som de gjort i vissa fall, för att husen var byggda av enkla material som kunde underhållas/repareras allt eftersom behoven uppstod. Precis som useless skrev, separera din betongplatta från husets stomme om möjligt. Det blir då möjligt att bila upp och byta ut den om den inte skulle hålla i 500 år. Betongplattor med isolering är trots allt inte någon gammal teknik utan började dyka upp efter 60-talet.
Är du ändå inne på traditionella tekniker och metoder förstår jag inte riktigt varför det ska in en platta. Gör en mullbänk som tidigare, det håller bra länge och är enkelt att byta ut. Se till att avvattning av kåken fungerar.
Orsaken till platta är att jag trodde/tror att det är enklaste sättet att få värmegolv i bottenvåningen. Finns inget annat skäl egentligen. Som jag skrev tidigare, så har tråden fått in mig på tankar om en hybridgrund eller en "mullbänk" baserad på cellglas/glasopor/hasopor.

Jag har alltså en mullbänk i torpet, vilken jag har renoverat själv. Det är jord/torv/sand ända upp till golvbrädorna. Och muren är tätat med lera. Golvet är obehandlat så att det kan andas och fukt kan transporteras genom golvet.

Frågan är om det skulle fungera likadant med en modern mullbänk. Dvs om man gjuter en sula/klack för grunden och gör den helt tät och sedan fyller med cellglas, lägger golvvärme på toppen av cellglaset och sedan t.ex. jämnar ut med lera. Finns här risk för fuktskador?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Den romerska betongens förnämliga kvaliteter beror på den vulkanaska som användes, det och saltvatten:
[länk]
Tittade nyligen på en Rom-dokumentär - de tog upp lite av detta här:

M Mats skrev:
Finns möjligheten så skulle jag helt klart satsa på natursten mot berggrunden och sen helt enkelt göra en torpargrund. Helt enkelt därför att det är den historiskt korrekta lösningen. Sen kan man ju titta på att utforma bjälklaget med mer moderna och fukttåliga matrial.
Det är ju naturligtvis drömmen, men att hitta en bra naturstens-murare idag - till ett pris som inte tömmer plånboken, är kruxet. Sten tror jag att jag har om jag länsar ruinerna från diverse byggnader som sedan länge "ruinerats" och ingen längre vet hur de såg ut eller hur de användes

Vad tror du i sådana fall om att göra grunden helt tät och som en "mullbänk", men med cellglas istället?

Isolerar du några dm under bjälklaget med cellglas eller liknande så är det inga problem att ha golvvärme.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Det är ju dessutom enkelt att lägga golvvärme med spårade skivor/plank och fördelningsplåtar. Så betong måste man inte använda.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Knepet bakom stark betong handlar mest om rätt proportioner mellan bindemedel och olika typer av ballastmaterial samt så sparsamt med vatten som möjligt. Kunskaperna är viktigare än materialen.

Natursten har lite högre volymvikt än betong (2,7 istf 2,3 kg/cm3), men är ju mycket svårare att hantera. Murtegel ligger lägre (-1,8 kg/dm3) och massivt trä ännu lägre (0,5).
Romarnas cement innehöll vulkan-aska. Vad gäller kinesiska murens Cement så lade man till stärkelse I form av klibbigt ris [3%] . Kanske tål att funderas på?:rofl:

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Traditionell torpargrund är ingen lämplig grundläggningsform om man har energihushållningsambitioner. I så fall får det bli en varm krypgrund. Den största poängen med en betongplatta är att man skapar ett oslagbart värmemagasin. Golvvärme i sig tycker jag inte motiverar betongplatta. Jag uppfattar TS ambition att i första hand bygga något som håller länge, inte göra en historiskt korrekt pastisch.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.