423 läst ·
2 svar
423 läst
2 svar
Gjuta platta på vintern, risker?
Hej! Har ett fritidshusprojekt som av olika anledningar drar ut på tiden, ambitionen var att gjuta grundplatta och resa huset (modulhus) på hösten. Nu med förseningar verkar alternativen vara att göra detta på vintern alternativt vänta till våren och då inte ha huset klart till nästa sommarsäsong. Vädret är svårt att styra över och ingen kan säga om vintern blir mild eller kall.
Hur stora risker är det att göra en grundplatta omkring årsskiftet och resa ett hus i januari? Jag har fått höra att det går att göra bra även på vintern men att det kräver lite mer av entreprenören. Jag kommer inte kunna vara på plats och bevaka att kritiska moment görs korrekt. Är det stora risker att man får en grund med sämre egenskaper om den görs på vintern ifall entreprenören slarvar med något?
Hur stora risker är det att göra en grundplatta omkring årsskiftet och resa ett hus i januari? Jag har fått höra att det går att göra bra även på vintern men att det kräver lite mer av entreprenören. Jag kommer inte kunna vara på plats och bevaka att kritiska moment görs korrekt. Är det stora risker att man får en grund med sämre egenskaper om den görs på vintern ifall entreprenören slarvar med något?
Skall du ha golvvärme så är det enkelt att om det är vattenburen så är det bara att fylla med brine (vatten+ industrisprit) och en tillfällig elpanna nu kan du ha värme i huset under byggtid. Det funkar också med elektrisk golvärme tråd.
När man bygger betong broar på vintern så gjuter man in en tunn kabel, längden beräknad för att passa 230V när betongen är färdigbränd så slipar man av kabel slätt med betongen.
När man bygger betong broar på vintern så gjuter man in en tunn kabel, längden beräknad för att passa 230V när betongen är färdigbränd så slipar man av kabel slätt med betongen.
Gjuta betong på vintern är inga större problem, men man ska veta vad man sysslar med. På vintern brukar man täcka in gjutningen med isoleringsmattor, man kan blanda lite mer cement i betongen, man använder varmt vatten, ordnar med "vindskydd", och värmer som Leif beskriver.J jool08 skrev:Hej! Har ett fritidshusprojekt som av olika anledningar drar ut på tiden, ambitionen var att gjuta grundplatta och resa huset (modulhus) på hösten. Nu med förseningar verkar alternativen vara att göra detta på vintern alternativt vänta till våren och då inte ha huset klart till nästa sommarsäsong. Vädret är svårt att styra över och ingen kan säga om vintern blir mild eller kall.
Vilken/vilka metoder man använder beror på omständigheterna för varje metod medför ju kostnader.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta platta 22 kvadrat själv - har du tips?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gjuta liten platta, hur mycket?
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta i befintlig plintgrund
Grund & Markarbeten -
Gjuta en klack på en liten platta. Tips behöves!
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta platta,stå över vintern
Grund & Markarbeten