Hej!
Vi ska bygga ut huset med 15 kvm och då gjuta en ny, isolerad platta under vecka 35. Tyvärr finns ingen möjlighet till vattenburen golvvärme, utan blir flytspackel + elslinga alternativt spårad cellplastskiva med elslingorna i + aluminiumplåt som värmefördelare.
Fråga 1: vilket sätt hade ni föredragit?
Fråga 2: hur länge behöver man vänta på att plattan ska torka innan man lägger elslingorna enligt någon av metoden ovan och när ska man sätta igång värmen?

Det ska läggas laminatgolv, och jag har enligt tillverkarens rekommendation köpt golvunderlägg (2 mm) samt fuktspärr. Men har läst på någon sida att om plattan är isolerad så ska man inte ha någon fuktspärr för då har inte fukten någonstans att ta vägen.
Fråga 3: fuktspärr eller inte?
Fråga 4: när kan man lägga laminatgolvet (hur länge ska man vänta)?

Och slutligen så står det såhär: Om laminerat golv, golvunderlägg och fuktspärr totalt överstiger 0,15 (m2*K/W), bör de inte användas tillsammans med ett golvvärmesystem!
Sista frågan, fråga 5: vad menas och hur vet jag det?

Vill så gärna att allt blir rätt från början för att undvika framtida fuktproblem.
Tack på förhand!

Ingen som kan hjälpa till???

Betongplattor brukar behöva 3-4månader för att torka ut. Då kan man köra nästa moment utan att riskera att kapsla in fukt i plattan. Bästa är att kolla med en fuktmätare.

R Robert-san01 skrev:
Betongplattor brukar behöva 3-4månader för att torka ut. Då kan man köra nästa moment utan att riskera att kapsla in fukt i plattan. Bästa är att kolla med en fuktmätare.
Tack snälla för ditt svar! Då avvaktar jag minst 4 månader innan jag lägger golvet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.