Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gjuta Platta i uterummet- råd

1. L
    Medlem · Skåne · 41 inlägg

liqwid78

Medlem
    Hejsan

Tidigare hade vi parkettgolv på träreglar och frigolit som isolering ca10cm. Rummet användes på vintern och vi kunde värma det till 20 grader utan problem.
    Nu vill vi gjuta en platta istället för att slippa all organiskt material. Ytan är 9kvm
    Förslaget vi har fått är att man behålla stenplattorna (de har funnits där sedan huset byggdes ca 10år sedan) lägger en isoleringsduk runt om, cellplast ca 100mm och fiber flytspackel 30mm.

vad tror ni om förslaget?

Redigerat 4 sep 2021 11:27
  2. O
    Medlem · . · 332 inlägg

Olaf3

Medlem
    Jag kan inte svara på din fråga rent byggtekniskt men du verkar ju ha en torr och stabil platta så jag kan inte se hur det skulle kunna bli fel. Men varför riva i det som fungerar? Organiskt material spelar väl ingen roll med de förutsättningar du har

• Laddar…
  3. L

liqwid78

Medlem
    Tack för svaret.
    Jag glömde nämna att det fanns en luftspalt under reglerna och cellplasten dvs under hela golvytan. På sidorna fanns glasull eller liknande isolering för att dämpa något luften inne i rummet. Problemet var att när det blev fuktigt ute så började isoleringen att lukta och gav mig huvudvärk.

4. B
    Medlem · Västmanland · 2 912 inlägg

BSOD

Medlem
    Jag hade tagit bort plattorna i botten, jämnat till ytan, Lagt en byggplast, Lagt 100 mm isolering, och gjutit en armerad betongplatta på typ 7cm istället för 3cm fiberarmerad flytspackel.

• Laddar…
  5. L

liqwid78

Medlem
    Tack för svaret.
    Det kommer blir bli mellan 40 och 58mm fiber flytspackel så att det blir jämnt samt armering.

6. A
    Anonym
    Låter dyrt med så mycket flytspackel. Öka tjockleken lite och gjut med betong till en bråkdel av priset!

• Laddar…
  7. L

liqwid78

Medlem
    Tack för svaren. Vi gick vidare med att flytspackla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.