Då var dom väck Byggplats med grusgrund och pålar för stöd under konstruktion av träbjälkar, verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borttagna betongfundament med utstickande armeringsjärn vid en grusig byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Flisat av och börjat ställa ut kantelementen
Grundarbete för husbygge med utlagda kantelement och grus på marken, med nivelleringstriangel i bakgrunden.
Skapa konto
Grundarbete för bygge med kantelement på plats och grusunderlag, byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Varför blir det så här vid hörnbiten, att cellplastkanten inåt sticker ut jämfört med dom raka kantelementen ?

• Cellplastkantelement i en hörnkonstruktion där en kant sticker ut ojämnt mot de angränsande delarna.
    Skapa konto
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
O OSTRUNE skrev:
Varför blir det så här vid hörnbiten, att cellplastkanten inåt sticker ut jämfört med dom raka kantelementen ?
Det blir alltid så, mer eller mindre. Sällan det passar såpass bra som för dig. Hörnen är en viss storlek och djupet på de "raka" elementen är sällan lika noga och finns med många olika mått.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ok då så. Trodde först det var något smart som jag missat.
Jag skar bort hörnet så passade det som en smäck.

• Gråa plattor med en skuren metallstrimla anpassad för att passa hörnet där plattorna möts.
    Skapa konto
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Den gamla och nya plattan skall inte vara förankrade med varandra. Risk för sprickor om jag förstått rätt. Lägger därför en byggplast mellan. Passade samtidigt på att lägg plast mellan cellplastskivorna som en extra fuktsäkring

Byggplast mellan gammal och ny betongplatta, med extra plast mellan cellplastskivorna för fuktsäkring.
Skapa konto
Byggplast mellan gamla och nya betongplattor för att förhindra sprickor med extra fuktsäkring mellan cellplastskivor.
Skapa konto

Redigerat:
Fått dit all cellplast och börjat armera kantbalken.
Jag har frångått konstruktionen som är i början av tråden som är dubbelarmerad. P.g.a. BK3 skulle det bli väldigt många lass med betongbil..$$ Kör istället på "vanlig" kantbalk 2+2 12mm järn med 8mm villabygel på cc60, förutom vid porten där det blir cc40 efter tips från Mikael_L
Över plattan blir det nät 6150. Kantelementen är 300

Armering av kantbalk på cellplastisolering med träramar och armeringsjärn på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Armeringsjärn bundet över cellplastisolering vid kantbalksbygge för husgrund.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Villabyglarna köpte jag färdiga. Stålen som skall gå i bägge hörnen bockade jag själv. Har inget verktyg men gick bra att använda ett av hålen i stöttorna
Bockade armeringsjärn i olika storlekar vilande på en grön skottkärra mot en grusig bakgrund.
Skapa konto
Betongfundament med träbyglar och bockade stålar vid byggarbetsplats, omgivet av grus och vegetation.
Skapa konto
Vy över en byggplats med förstärkningsjärn, en bockad stålbygel och konstruktionstöttor på en grusyta.
Skapa konto

• Gilla
patfred och 1 till
  • Laddar…
O OSTRUNE skrev:
Den gamla och nya plattan skall inte vara förankrade med varandra. Risk för sprickor om jag förstått rätt. Lägger därför en byggplast mellan. Passade samtidigt på att lägg plast mellan cellplastskivorna som en extra fuktsäkring
Ja det är konstigt att detta rådet dyker upp hela tiden. Gjuter du inte ihop plattorna får differentialsättningar och en nivåskillnad mellan plattorna med tiden.

Sprickorna som kan uppstå i den nya plattan när den utsätts för förhindrad krympning kan du motverka med några extra armeringsjärn parallellt med den nya plattan.

Väldigt fint jobb du gör för övrigt! :D

• Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
S
W witten skrev:
Ja det är konstigt att detta rådet dyker upp hela tiden. Gjuter du inte ihop plattorna får differentialsättningar och en nivåskillnad mellan plattorna med tiden.

Sprickorna som kan uppstå i den nya plattan när den utsätts för förhindrad krympning kan du motverka med några extra armeringsjärn parallellt med den nya plattan.
Fast innebär inte det då att den nya plattan riskera att "hänga" i den gamla plattan.

W witten skrev:

Jo jag har sett lite olika svar. Gick till slut på tips från husgrunder.com
https://www.husgrunder.com/fraga-micke/ny-platta-kloss-an-mot-gammal/

Hur hade du gjort? Borrat in armeringsjärn i den gamla plattan?

W witten skrev:
Väldigt fint jobb du gör för övrigt! :D
Tack :D

O OSTRUNE skrev:
Jo jag har sett lite olika svar. Gick till slut på tips från husgrunder.com
[länk]

Hur hade du gjort? Borrat in armeringsjärn i den gamla plattan?
Dymlingar i.s.f.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.