13 039 läst ·
38 svar
13k läst
38 svar
Gjuta platta i carporten
Det blir alltid så, mer eller mindre. Sällan det passar såpass bra som för dig. Hörnen är en viss storlek och djupet på de "raka" elementen är sällan lika noga och finns med många olika mått.O OSTRUNE skrev:
Den gamla och nya plattan skall inte vara förankrade med varandra. Risk för sprickor om jag förstått rätt. Lägger därför en byggplast mellan. Passade samtidigt på att lägg plast mellan cellplastskivorna som en extra fuktsäkring
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fått dit all cellplast och börjat armera kantbalken.
Jag har frångått konstruktionen som är i början av tråden som är dubbelarmerad. P.g.a. BK3 skulle det bli väldigt många lass med betongbil..$$ Kör istället på "vanlig" kantbalk 2+2 12mm järn med 8mm villabygel på cc60, förutom vid porten där det blir cc40 efter tips från Mikael_L
Över plattan blir det nät 6150. Kantelementen är 300
Jag har frångått konstruktionen som är i början av tråden som är dubbelarmerad. P.g.a. BK3 skulle det bli väldigt många lass med betongbil..$$ Kör istället på "vanlig" kantbalk 2+2 12mm järn med 8mm villabygel på cc60, förutom vid porten där det blir cc40 efter tips från Mikael_L
Över plattan blir det nät 6150. Kantelementen är 300
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Villabyglarna köpte jag färdiga. Stålen som skall gå i bägge hörnen bockade jag själv. Har inget verktyg men gick bra att använda ett av hålen i stöttorna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja det är konstigt att detta rådet dyker upp hela tiden. Gjuter du inte ihop plattorna får differentialsättningar och en nivåskillnad mellan plattorna med tiden.O OSTRUNE skrev:
Sprickorna som kan uppstå i den nya plattan när den utsätts för förhindrad krympning kan du motverka med några extra armeringsjärn parallellt med den nya plattan.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Fast innebär inte det då att den nya plattan riskera att "hänga" i den gamla plattan.W witten skrev:Ja det är konstigt att detta rådet dyker upp hela tiden. Gjuter du inte ihop plattorna får differentialsättningar och en nivåskillnad mellan plattorna med tiden.
Sprickorna som kan uppstå i den nya plattan när den utsätts för förhindrad krympning kan du motverka med några extra armeringsjärn parallellt med den nya plattan.
Jo jag har sett lite olika svar. Gick till slut på tips från husgrunder.comW witten skrev:Ja det är konstigt att detta rådet dyker upp hela tiden. Gjuter du inte ihop plattorna får differentialsättningar och en nivåskillnad mellan plattorna med tiden.
https://www.husgrunder.com/fraga-micke/ny-platta-kloss-an-mot-gammal/
Hur hade du gjort? Borrat in armeringsjärn i den gamla plattan?