684 läst · 11 svar
684 läst
11 svar
Gjuta platta - fraktion på sista lagret makadam
Jag ska bygga garage och håller på med förarbetet till betongplattan.
Jag har 20-60cm förstärkningslager i botten för att fylla upp terasser etc. 0-150 till 0-32. Paddat med 500kg padda.
Sedan har jag har lagt dränering och fått på ett lager makadam och har paddat det. Ligger dock lite lågt, ca 4 cm. Det är också svårt att få 8-16 jämt tycker jag.
Ni som har avjämnat material av olika tjocklekar hur upplever ni att det går att dra av 8-16 med rätskiva? Bättre att beställa 5-8?
Är det ok med 4 cm 5-8 under en betongplatta? Det är inte för tjockt lager med för fin fraktion eller?
Kommer det att ligga stabilt på 8-16 eller är det för stor skillnad i fraktioner?
Jag har 20-60cm förstärkningslager i botten för att fylla upp terasser etc. 0-150 till 0-32. Paddat med 500kg padda.
Sedan har jag har lagt dränering och fått på ett lager makadam och har paddat det. Ligger dock lite lågt, ca 4 cm. Det är också svårt att få 8-16 jämt tycker jag.
Ni som har avjämnat material av olika tjocklekar hur upplever ni att det går att dra av 8-16 med rätskiva? Bättre att beställa 5-8?
Är det ok med 4 cm 5-8 under en betongplatta? Det är inte för tjockt lager med för fin fraktion eller?
Kommer det att ligga stabilt på 8-16 eller är det för stor skillnad i fraktioner?
Jag har egentligen inget svar på din fråga men jag förstår verkligen att du inte kunde dra av 8-16 med en rätskiva 😄
Men varför måste lagret under vara helt slätt om du ändå ska gjuta? 🤔
Men varför måste lagret under vara helt slätt om du ändå ska gjuta? 🤔
Använd 8-16. 4 cm går utmärkt att lägga med det.
Helt slätt måste det nog inte vara men tänker att det är enklare att ställa kantelementen jämt om underlaget är jämt.
Medlem
· västra götaland
· 187 inlägg
Lägg lite flis och stocka av för kantelementen.
4-8 (eller 5-8 om det finns hos dig) som avjämning går bra, men verkar onödigt att ha hela 4 cm. Om det går skulle jag fylla upp och padda med mer 8-16, för att sen finjustera med den mindre fraktionen.
Glöm inte att padda även dränlager!
Glöm inte att padda även dränlager!
Anledning till hela 4cm är för att jag ligger för lågt, annars hade jag nog skippat det helt eller tagit ett tunnare lager med finare fraktion.
Jag har beställt mera 8-16 nu, fyller 4 cm med det så ligger jag på rätt nivå.
Paddade första dränlagret med 500kg padda, sista 4 cm blir med en lättare padda som jag kan hyra i närheten någonstans.
Jag har beställt mera 8-16 nu, fyller 4 cm med det så ligger jag på rätt nivå.
Paddade första dränlagret med 500kg padda, sista 4 cm blir med en lättare padda som jag kan hyra i närheten någonstans.
Liknande trådar
-
Gjuta platta under skiffer - Input
Altan & Uteplats -
Gjuta betongplatta efter avloppsbyte-Vad ska jag tänka på?
Grund & Markarbeten -
Gjuta mindre platta i del av lada - hur ambitiös ska man vara?
Grund & Markarbeten -
Gjuta entréplatta - hur göra den mindre hal?
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta till trädgårds- & cykelskjul/vedförråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus