Jag ska gjuta en grundmur för en entréplattform utomhus enligt bilden. På grundmuren ska det muras en 1,5m hög entreplattform med lecablock och sedan gjuta en platta på toppen. Muren blir c:a 4x3m
Gjutningen sker direkt på berg.

3D-modell av en grundmur för en entréplattform med markering för två gjutningssektioner på ett bergfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska blanda själv så skulle behöva dela upp gjutningen i 2 omgångar och tänkte göra det enligt markeringen i bilden.

1. Funkar detta om jag ser till att armeringen sticker ut ordentligt från första sektionen och sedan gjuts in i andra sektionen?

2. Alternativet är att faktiskt ha grundmuren i två separerade sektioner med 5cm mellanrum (se bild två), ska mura lecablock ovanpå men det lilla glappet borde inte spela någon roll?

3D-modell av grundmursplan med två separerade sektioner och ett 5 cm mellanrum, markerat i rött och tydliggörande pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar

Funkar utmärkt att dela upp det som du har tänkt. Låt armeringsjärn sticka upp som du har planerat så blir det bra.

• Gilla
Inteno- och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Det kommer underlätta mycket.
Har en annan fråga, ovanpå denna grundmur ska jag mura lecablock (25cm breda) och till en höjd av 1,6m på högsta punkten och 1,4m på lägsta. Sedan självbärande plåt och gjuta en 10cm platta på toppen.
Blir lite nojjig att lecamuren blir så hög? Behövs det vertikal armering genom lecablock (en bit upp iaf) .
Kan jag gjuta in vertikal armering i grundmuren som sticker upp och sedan borra igenom lecablocken och trä dom över armeringen. Eller är det onödigt? Grundmuren gjuts direkt på berg med dubb och ordentlig armering.

P
Redigerat av moderator:
Ahh fick kolla upp kontreforer, smart lösning.
Undrar däremot om det räcker med horisontell armering och att man låter den löpa intakt runt alla hörn. Borde inte det hålla uppe konstruktionen även på den höjden? Knepigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.