Bra, hmm då kan man öka fallet lite då, köra 1,5cm på M....

Får borta upp med liten makadam. Så fallet blir bra. sen blir det 5 golvbrunnar:)

Ja räcker fallhöjden så är ju det bättre.

Jag använde ett digitalt vattenpass ned % på så man fick med hur många % passet lutade. Det nåste väl vara bättre?

stake skrev:
Jag använde ett digitalt vattenpass ned % på så man fick med hur många % passet lutade. Det nåste väl vara bättre?
Overkill! :P men visst då är du ju 110% säker...

Och jag använde min krysslaser och mätte med tumstock ner från strålen till avloppsröret, justerade rörgravsgruset så att det blev det fall som jag ville. Krysslasern är ett av mina användbaraste instrument tror jag.

alex86 skrev:
Overkill! :P men visst då är du ju 110% säker...
I mitt hus är plattan från 36 rätt ojämn; om de är samma för ts aå kan ju fallet variera kraftigt om man nu utgår från plattan. De var det jag hade i åtanke;-)

Får ta långpasset å lägga det på golvet innan å se om de är plant eller inte

Då har jag börjar lite smått:)

ImageUploadedByByggahus.se1359302592.072296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1359302616.039083.jpg
Skapa konto

• ImageUploadedByByggahus.se1359302580.309439.jpg
    Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1359308715.301274.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1359308725.206646.jpg
Skapa konto

Hur tjock är betongkakan?

Ca 5-7cm

Idag kommer jag troligen att bila bort så jag kan få ner huvudavloppet, sen så är det 3 alt 4 st avstick som ska göras

berne88 skrev:
Ja så lite som möjligt. Men läste att 200mm var de bästa men minst 100mm å de blir för mycket skulle behöva komma ner på 20-40mm men både isolering, å betong... Så de är bara att skit i golvvärme å isolering å bila upp de gammal avloppet bara.
Jag stod inför samma val som du
Valde att bila upp, isolera och gjuta ny platta
Klimatet där nere är nu mycket torrare och varmare trots att golvvärmen inte är i gång än.
Helt klart värt besväret och merkostnaden.

berne88 skrev:
Ja så lite som möjligt. Men läste att 200mm var de bästa men minst 100mm å de blir för mycket skulle behöva komma ner på 20-40mm men både isolering, å betong... Så de är bara att skit i golvvärme å isolering å bila upp de gammal avloppet bara.
Klimatet där nere är nu mycket torrare och varmare trots att golvvärmen inte är i gång än.

noone70 skrev:

jag ska inte gräva bort allt, då jag och sambon inte ska bo i huset, resten av livet, så nu byter vi bara den delen som är inne i huset.
bara för att vi (jag) ska klinka hela källaren, våre trist om de går sönder när man har klinkat allt,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.