Hej!

Vi har funderingar på att "bygga ut" vår hall men då måste det gjutas grund för detta. Hur ska det göras i och med att det blir precis "brevid" befintlig grund? Ska man fästa den nya grunden i den gamla på ngt vis?
Tak och den ena väggen finns redan, så det största jobbet är att gjuta och fästa den nya grunden gissar jag...

MVH
Dyveke

Menar du gjuta en sula?Eller på plint -leca?
Bäst är att ha det rörligt alltså lägg en masonit och gjut emot det gamla ...

Mest för att få en rak yta att lägga emot ...Sen en rörelsefog om man vill ....
Nä mögla ....Men visst skippa masoniten behövs inte...Jag använde en själv för jag har spritputsad sula vart fina fisken ....Men jag använde leca ....Torpargrund...Grävde ner till frostfritt ...:)

Ska du ha klinker på golvet?
Är befintliga grunden betong? Isåfall:

Borra några hål in i den befintliga grunden, och tryckt in ameringsjärn där, som går ut i den nya plattan. Köp en tub "heatmassa" och tryck i hålen innan du trycker in järnen, (dom kommer sitta stenhårt)

Vi använder oss av denna metoden då vi gör pågjutningar i trapphus osv.

Om det skall armeras ihop med varandra ..glöm inte att "vibba"utav bara den...så attdet blir lika packat Underlag som på lördagsdansen på avenyn...

Mvh

lånar tråden lite.

så vad jag förstått på er så skall den nya grunden fästas i den gamla med hjälp av armeringsjärn ?

håller själv på med en utbyggnad, dock är den gamla grunden källare och krypgund till den nya, ska jag använda mig av samma princip med armeringjärn även här ?

det finns även en platon matta mot källaren, skall väggen vara fri från denna matta och jag gjuter sulan mot cement väggen ?

Har gjutit sula och murat leca i sommar...Obs!Ingen armering inborrat in i gamla sockeln
Låter det få röra sig.fritt det blir bäst så;)Det är som med bankräntan rörligt är bäst

hade ett samtal med en snickare, han sa också att jag skulle låta den befintliga byggnaden vara och låta dessa två delar vara för sig, då de kommer att röra sig olika...
hoppas det blev bra, ett j-v jobb bara :) tackar för svar.

Milkshaken
Om man säger så här.... Grejer som gjuts på inne i ett utrymme, då ska man använda armeringsjärn,, dvs, borra hål i gamla betongen och sticka in ca, 20 cm,, självklart ska man ha en bra fästmassa för dessa järn.. Utomhus för mindre utbyggnader kan man göra likadant.. men är det ett lite större utrymme som ska byggas till, ja då lägger man en "Västkustskiva" typ 20 mm tjock, emellan. Då kan bägge grunderna röra sig fritt utan mögel eller annat.

Men om man har en befintlig torpargrund som består av putsad leca, och om man skall bygga ett garage intill med gjuten platta och L-kantelement, hur skall man göra det på bästa sätt

-skall man föbinda dom på nått sätt?, och om man eventuellt skall förbinda dom, borde man då ta bort raden med kantelement som hamnar paralellt med lecagrunden??

- eller skall man helt enkelt låta dom två olika grunderna flyta fritt ifrån varandra?

jag fick rådet som jag skrev här över, att låta de båda byggnaderna "flyta" fritt... men som sagt jag är ingen snickare....
har ju nästan gjort tvärt om, bygger krypgrund intill ett hus med källare, ska använda antingen takpapp eller dylikt för att skilja dessa två byggen, det var det snickaren jag pratar med sa att jag kunde använda....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.