Jag ska gjuta en liten platta 3x1,5m 10cm tjock på underlag enligt bild. Detta är i ett uterum (sällan minusgrader). Torrt och fint opackat grus med inslag av lecakulor. Tänker att det ska vara lätt och bra första gjutning i livet. Tar tacksamt emot tips på omika frågor jag har:
1 - avlägsna regel i mitten. Den behövs inte och organiskt mtrl skall väl med fördel tas bort?
2 - kant. Vad ska jag sätta som kant/ram? Trä? Och behöver jag klä in/ skydda de reglar som redan ligger där som en naturlig ram?
3 - armering. Tänker ett armeringsnät (2,5mm tjock) i mitten av plattan. Behövs nåt mer/tjockare i kanterna?
4- gjutning mot väggar. Känner att jag vill ha en kant för att inte låta betongen glida in under panelen. Vanlig träskiva som ram även där?
5- ska man preppa träramen med nåt innan gjutning?
6-gjutningen. Bara att lägga i (ca 1/2 kubik) cement. Platta till o jämna av? Vad ska jag göra? Stora betongplattor har nån luftslang?
7- finish - nåt att tänka på så det blir platt, slätt och bra?
Sen ska en odlingbänk byggas ovanpå. Tack för tips! Grusunderlag med reglar och lecakulor i ett uterum förberett för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Catta123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.