1 859 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gjuta krönsten på mur?
Hej Forum! Jag tänker gjuta en lite utstickande krönsten på min planerade stödmur i betong. Är det nån som gjort det här och vet om man kan gjuta allt i ett svep? Eller behöver man gjuta i omgångar? Genomskärningsprofilen på stödmuren kommer alltså att likna ett upp-och-ner vänt L. Där spetsen på L-et är krönstenen och som sticker ut ca 7 cm. Såna här stödmurar finns inte. Men nån har väl nån gång gjutit i vinkel på detta sätt? För att göra saken ännu mer komplicerad kommer jag placera en gotisk balustrad ovanpå stödmuren. Alltså den slags balustrad som bågskyttarna och munkar gömde sig bakom i forntiden. Alltsammans behöver stå väldigt stadigt för att inte rasa ihop. Tackar!
Förstår inte riktigt frågan. Först gjuter du väl en platta i botten med uppstickande järn som du sedan formar och armerar upp den vertikala delen kring..
Då är det väl bara att du släpper ut form med armering till ”krönutsticket”. Inte svårare då än att gjuta en vanlig” mur i ett svep.
Eller missförstår jag?
Då är det väl bara att du släpper ut form med armering till ”krönutsticket”. Inte svårare då än att gjuta en vanlig” mur i ett svep.
Eller missförstår jag?
Just de. Och altanen blir inte så hög heller. Det jag är rädd för är att betongen ska sjunka ihop under härdningen och spricka i gjutformens skarv mellan krönsten och mur. Det räcker ju med ett par millimeter i sjunkmån för att det ska spricka.
Klicka här för att svara