Tänkte gjuta golv snart, med flytspackel.
Hur gör ni för att inte skada värmekabeln under gjutningen?
Om man fäster värmekabeln ovanpå armeringsnätet måste det ju vara stor risk att man trampar sönder den (jag väger 110 kg).
Man måste ju in och gå på golvet för att jämna till och man kan ju inte undvika att gå på kabeln.

Dessutom har jag hört att inte armeringen skall ligga platt mot golv utan ska upp några mm så att den kommer inuti golvmassan, stämmer det så blir det ju ännu svårare.

Angående armeringen så råder det lite delade uppfattningar om huruvida den ska ligga dikt an mot underlaget eller t.om ovanpå slingorna. Det säkraste är nog att kontakta spackelleverantören för att höra med dem vad de rekommenderar.

Vad det gäller slingornas hållbarhet så har jag (jag väger förvisso bara 70kg) aldrig varit med om att någon slinga gått sönder av den anledningen att man trampat på den. Idkar du bara en viss försiktighet så går det finfint ska du se.

Abbedabbe skrev:
Angående armeringen så råder det lite delade uppfattningar om huruvida den ska ligga dikt an mot underlaget eller t.om ovanpå slingorna. Det säkraste är nog att kontakta spackelleverantören för att höra med dem vad de rekommenderar.

Vad det gäller slingornas hållbarhet så har jag (jag väger förvisso bara 70kg) aldrig varit med om att någon slinga gått sönder av den anledningen att man trampat på den. Idkar du bara en viss försiktighet så går det finfint ska du se.
Armeringen ska liggga dikt an mot underlaget.

Har aldrig hört att det råder delade meningar om var armeringen ska ligga?

Jodå det gör det visst det. Kommer inte ihåg på rak arm vilken leverantör som ville ha upp armeringen men jag vet att det förekommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.