Byggahus.se
Hej!

Vi håller på att totalrenovera ett hus som har haft fukt i grund, torpargrund.

Vi har varit i kontakt med byggnadsnämnden om att vi ska ändra planritningen lite grann och det var ingenfara och behövdes inget bygglov för det..
Efter urrivning har vi bestämt oss för att fylla upp och isolera med 300mm cellplast och 100mm betong med golvvärme!

Frågan är, behövs det bygglov för detta?

Bohlin93 Bohlin93 skrev:
Frågan är, behövs det bygglov för detta?
Svar: Nej.
Allt du gör inne i huset, om det inte kan riskera att det rasar, om du t.ex. river bärande delar,
gör du som du själv vill.

Men vid tveksamhet är det naturligtvis ok att rådfråga klokare folk än mig.
Det enda riktiga undantaget är annars elinstallationer. Dem skall man inte pilla med själv.

PS
Förresten: Välkommen till Bygga Hus-forumet Bohlin!
Var ligger huset och när ungefär är det byggt?

Elinstallationer kräver inte heller bygglov... Det finns ganska tydlig information på Boverkets hemsida:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/

"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan."

Dvs, så länge ni inte flyttar på avloppsstammar, rökkanaler, fönster/ytterdörrar eller påverkar bärande delar så är det bara att köra på.
Dock kan det finnas undantag om byggnaden är skyddad på något sätt eller ligger i ett område med någon form av kulturskydd.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Svar: Nej.
Allt du gör inne i huset, om det inte kan riskera att det rasar, om du t.ex. river bärande delar,
gör du som du själv vill.

Men vid tveksamhet är det naturligtvis ok att rådfråga klokare folk än mig.
Det enda riktiga undantaget är annars elinstallationer. Dem skall man inte pilla med själv.

PS
Förresten: Välkommen till Bygga Hus-forumet Bohlin!
Var ligger huset och när ungefär är det byggt?
Okeej!
Huset ligger i sälen och byggt 1987 och i ett icke planlagt område.

I mitten på huset var det en så kallad ”hjärtvägg” som är uppbyggd med 34x45mm ribbor och stiftad råspont! Riktigt rassel måste jag säga!

Den kommer jag att ersätta med en 45x95mm vägg med insågad bärning! Jag har kollat med byggnadsnämnden angående väggen och det var inga problem utan bygglov.
Även den omritade planlösningen, ingen större ändring!

Alla fönster dörrar och hela utsidan blir helt orörd!

Elen är bortlejd till ett elföretag! El pillar jag gärna inte med!

Jag jobbar som snickare dagligen med yrkesbevis så jag har koll på vad jag gör!
Dock lite sämre koll på vad man får och vad man inte får göra utan bygglov!

Tack så jättemycket för välkomnandet!

useless useless skrev:
Elinstallationer kräver inte heller bygglov... Det finns ganska tydlig information på Boverkets hemsida:
[länk]
[länk]

"Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan."

Dvs, så länge ni inte flyttar på avloppsstammar, rökkanaler, fönster/ytterdörrar eller påverkar bärande delar så är det bara att köra på.
Dock kan det finnas undantag om byggnaden är skyddad på något sätt eller ligger i ett område med någon form av kulturskydd.
Okej!
Du kanske såg mitt svar till första inlägget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.