Jag har bilat upp avloppsrören i källaren och fått alla rör och två golvbrunnar bytta. Nu skall jag fylla med grus och gjuta igen men funderar lite på höjden.
I tvättstugan skall det så småningom läggas klinker, skall jag gjuta brunnen i nivå med betonggolvet?:
I badrummet måste det flytspacklas, hur mycket vet jag inte. Hur gör jag här?:
Något mer jag skall tänka på innan jag gjuter? Det skall fyllas en del sand men just på första bilden i tvättstugan tänker jag att det blir mest betong runt rören.
Jag vet att det skall läggas en stor kladd betong under brunnen först.
I tvättstugan skall det så småningom läggas klinker, skall jag gjuta brunnen i nivå med betonggolvet?:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I badrummet måste det flytspacklas, hur mycket vet jag inte. Hur gör jag här?:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något mer jag skall tänka på innan jag gjuter? Det skall fyllas en del sand men just på första bilden i tvättstugan tänker jag att det blir mest betong runt rören.
Jag vet att det skall läggas en stor kladd betong under brunnen först.
Golvbrunnen i nivå med det färdiga undergolvet.
Ovanpå ligger ju sedan ofta en golvbrunnssil i rostfritt.
Ska du flytspackla fall så får du ju bedöma brunnens höjd lite efter hur mycket spackel som kommer att nå fram till brunnen. Är det mycket ojämnt så kan man ju handspackla lite i förväg också.
Ska det vara för dusch, så är mitt tips att göra två ytor och sänka själva duschplatsen några millimeter.
Ska du flytspackla fall så får du ju bedöma brunnens höjd lite efter hur mycket spackel som kommer att nå fram till brunnen. Är det mycket ojämnt så kan man ju handspackla lite i förväg också.
Ska det vara för dusch, så är mitt tips att göra två ytor och sänka själva duschplatsen några millimeter.
OK, tack! Men men går det inte att höja golvbrunnsilen/klinkerramen?GoForIt skrev:
Golvbrunnen i nivå med det färdiga undergolvet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Källare och antar att du inte ska lägga golvvärme så i tvättstugan hade jag lagt den typ jämt med högsta punkten på befintligt golv.
Sen satt en avstängningslist på brunnsflänsen och flytspacklat med självnivellerande flytspackel.
Ca. 10mm på högsta punkten... och sedan skrapat ett lokalt fall runt brunnen motsvarande dessa 10mm.
- Ligger den nya brunnen på exakt samma punkt som tidigare så kanske du kan slippa flytspackla så då är det ju bara att följa befintligt betonggolvs lutning ner mot brunnen för att få fram var den ska hamna.
Beträffande badrummet så ser det väldigt ojämnt ut så jag hade gjort liknande därinne med 5-10mm över högsta punkten av befintligt golv.
Flutit upp den grova ojämnheten runt brunnen så det fungerar att sätta avstängningslist för duschzonen.
Flutit ytan utanför den med litet fall mot duschzonen.
Dragit bort asvtängningslisten och flutit lokalt fall runt brunnen.
OBSERVERA att du ska ha speciellt flytspackel för ändamålet om du har oisolerad platta !!!
OBSERVERA också att du ska ha ett rotbruk att gjuta med så du inte köper billigaste finbetongen typ för torktiderna på dessa är lååånga innan du kan lägga klinker sen.
Själv kör jag med lecakulor (lättklinker) istället för grus.
Sen satt en avstängningslist på brunnsflänsen och flytspacklat med självnivellerande flytspackel.
Ca. 10mm på högsta punkten... och sedan skrapat ett lokalt fall runt brunnen motsvarande dessa 10mm.
- Ligger den nya brunnen på exakt samma punkt som tidigare så kanske du kan slippa flytspackla så då är det ju bara att följa befintligt betonggolvs lutning ner mot brunnen för att få fram var den ska hamna.
Beträffande badrummet så ser det väldigt ojämnt ut så jag hade gjort liknande därinne med 5-10mm över högsta punkten av befintligt golv.
Flutit upp den grova ojämnheten runt brunnen så det fungerar att sätta avstängningslist för duschzonen.
OBSERVERA att du ska ha speciellt flytspackel för ändamålet om du har oisolerad platta !!!
OBSERVERA också att du ska ha ett rotbruk att gjuta med så du inte köper billigaste finbetongen typ för torktiderna på dessa är lååånga innan du kan lägga klinker sen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Hur tänker du nu ?A aweste00 skrev:
Golvet som ska beläggas med klinker ska ju ligga i nivå med brunnsflänsen.
Brunnssilen har ju inte med detta och göra.
Man kan höja dem något beroende på tjocklek av plattorna men golvet ska ju fortfarande ligga i nivå med flänsen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag brukar göra som så och speciellt om duschzonen är väldigt nära dörrhålet, att jag använder en mindre fixkam på plattorna i duschzonen så det per automatik skapas ett par mm nivåskillnad mellan duschzonen och övriga golvet.GoForIt skrev:
Man får dock inte skapa en tåspräckarkant men en liiiten skillnad gör mycket på sig när vattnet vill försöka ta sig ut i fogarna under dörrarnas gummilister.
Jag har ju inte tänkt flytspackla eller lägga klinkers själv.Paul-Staffanstorp skrev:
Källare och antar att du inte ska lägga golvvärme så i tvättstugan hade jag lagt den typ jämt med högsta punkten på befintligt golv.
I tvättstugan satt den gamla brunnen i centrum av de linjer jag ritat på golvet, den nya är kanske 15 cm därifrån.
I badrummet är delen närmast kameran ca. 20-30 mm högre där brunnen är och åt höger stod ett badkar. Tänker inte flyta själv här heller men måste ju veta hur jag skall tänka runt brunnens höjd.
Jag vet att det tar månader för vanligt bruk att härda men det ligger i linje med min tidsplan.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Då tycker jag du ska låta den som ska flyta, även placera brunnarna för det hade jag velat bestämma om jag skulle flyta och lägga plattorna.A aweste00 skrev:Jag har ju inte tänkt flytspackla eller lägga klinkers själv.
I tvättstugan satt den gamla brunnen i centrum av de linjer jag ritat på golvet, den nya är kanske 15 cm därifrån.
I badrummet är delen närmast kameran ca. 20-30 mm högre där brunnen är och åt höger stod ett badkar. Tänker inte flyta själv här heller men måste ju veta hur jag skall tänka runt brunnens höjd.
Jag vet att det tar månader för vanligt bruk att härda men det ligger i linje med min tidsplan.
Ursäkta sent svar!Paul-Staffanstorp skrev:
Tänkte att det är lite brådis eftersom betongen måste torka några månader innan klinkers. Men man kanske kan köra med rotbruk runt brunnen?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Klicka här för att svara