Jag har bilat upp avloppsrören i källaren och fått alla rör och två golvbrunnar bytta. Nu skall jag fylla med grus och gjuta igen men funderar lite på höjden.
I tvättstugan skall det så småningom läggas klinker, skall jag gjuta brunnen i nivå med betonggolvet?:
Avloppsrör och golvbrunn i en källare med uppbrutet betonggolv, redo för utfyllnad och gjutning i framtida tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I badrummet måste det flytspacklas, hur mycket vet jag inte. Hur gör jag här?:
Uppbilat golv i källaren med synligt avloppsrör och golvbrunn i tvättstuga, omgiven av verktyg och sandig betong.
Skapa konto

Något mer jag skall tänka på innan jag gjuter? Det skall fyllas en del sand men just på första bilden i tvättstugan tänker jag att det blir mest betong runt rören.
Jag vet att det skall läggas en stor kladd betong under brunnen först.

Golvbrunnen i nivå med det färdiga undergolvet.
Ovanpå ligger ju sedan ofta en golvbrunnssil i rostfritt.
Ska du flytspackla fall så får du ju bedöma brunnens höjd lite efter hur mycket spackel som kommer att nå fram till brunnen. Är det mycket ojämnt så kan man ju handspackla lite i förväg också.
Ska det vara för dusch, så är mitt tips att göra två ytor och sänka själva duschplatsen några millimeter.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Golvbrunnen i nivå med det färdiga undergolvet.
Ovanpå ligger ju sedan ofta en golvbrunnssil i rostfritt.
Ska du flytspackla fall så får du ju bedöma brunnens höjd lite efter hur mycket spackel som kommer att nå fram till brunnen. Är det mycket ojämnt så kan man ju handspackla lite i förväg också.
Ska det vara för dusch, så är mitt tips att göra två ytor och sänka själva duschplatsen några millimeter.
OK, tack! Men men går det inte att höja golvbrunnsilen/klinkerramen?

Paul-Staffanstorp
Källare och antar att du inte ska lägga golvvärme så i tvättstugan hade jag lagt den typ jämt med högsta punkten på befintligt golv.
Sen satt en avstängningslist på brunnsflänsen och flytspacklat med självnivellerande flytspackel.
Ca. 10mm på högsta punkten... och sedan skrapat ett lokalt fall runt brunnen motsvarande dessa 10mm.
- Ligger den nya brunnen på exakt samma punkt som tidigare så kanske du kan slippa flytspackla så då är det ju bara att följa befintligt betonggolvs lutning ner mot brunnen för att få fram var den ska hamna.

Beträffande badrummet så ser det väldigt ojämnt ut så jag hade gjort liknande därinne med 5-10mm över högsta punkten av befintligt golv.
Flutit upp den grova ojämnheten runt brunnen så det fungerar att sätta avstängningslist för duschzonen.
Flutit ytan utanför den med litet fall mot duschzonen.
Dragit bort asvtängningslisten och flutit lokalt fall runt brunnen.

OBSERVERA att du ska ha speciellt flytspackel för ändamålet om du har oisolerad platta !!!

OBSERVERA också att du ska ha ett rotbruk att gjuta med så du inte köper billigaste finbetongen typ för torktiderna på dessa är lååånga innan du kan lägga klinker sen.

Själv kör jag med lecakulor (lättklinker) istället för grus.

Paul-Staffanstorp
A aweste00 skrev:
OK, tack! Men men går det inte att höja golvbrunnsilen/klinkerramen?
Hur tänker du nu ?

Golvet som ska beläggas med klinker ska ju ligga i nivå med brunnsflänsen.
Brunnssilen har ju inte med detta och göra.
Man kan höja dem något beroende på tjocklek av plattorna men golvet ska ju fortfarande ligga i nivå med flänsen.

Paul-Staffanstorp
GoForIt GoForIt skrev:
Jag brukar göra som så och speciellt om duschzonen är väldigt nära dörrhålet, att jag använder en mindre fixkam på plattorna i duschzonen så det per automatik skapas ett par mm nivåskillnad mellan duschzonen och övriga golvet.
Man får dock inte skapa en tåspräckarkant men en liiiten skillnad gör mycket på sig när vattnet vill försöka ta sig ut i fogarna under dörrarnas gummilister. ;)

• Gilla
aweste00 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Källare och antar att du inte ska lägga golvvärme så i tvättstugan hade jag lagt den typ jämt med högsta punkten på befintligt golv.
Sen satt en avstängningslist på brunnsflänsen och flytspacklat med självnivellerande flytspackel.
Ca. 10mm på högsta punkten... och sedan skrapat ett lokalt fall runt brunnen motsvarande dessa 10mm.
- Ligger den nya brunnen på exakt samma punkt som tidigare så kanske du kan slippa flytspackla så då är det ju bara att följa befintligt betonggolvs lutning ner mot brunnen för att få fram var den ska hamna.

Beträffande badrummet så ser det väldigt ojämnt ut så jag hade gjort liknande därinne med 5-10mm över högsta punkten av befintligt golv.
Flutit upp den grova ojämnheten runt brunnen så det fungerar att sätta avstängningslist för duschzonen.
Flutit ytan utanför den med litet fall mot duschzonen.
Dragit bort asvtängningslisten och flutit lokalt fall runt brunnen.

OBSERVERA att du ska ha speciellt flytspackel för ändamålet om du har oisolerad platta !!!

OBSERVERA också att du ska ha ett rotbruk att gjuta med så du inte köper billigaste finbetongen typ för torktiderna på dessa är lååånga innan du kan lägga klinker sen.

Själv kör jag med lecakulor (lättklinker) istället för grus.
Jag har ju inte tänkt flytspackla eller lägga klinkers själv.
I tvättstugan satt den gamla brunnen i centrum av de linjer jag ritat på golvet, den nya är kanske 15 cm därifrån.
I badrummet är delen närmast kameran ca. 20-30 mm högre där brunnen är och åt höger stod ett badkar. Tänker inte flyta själv här heller men måste ju veta hur jag skall tänka runt brunnens höjd.

Jag vet att det tar månader för vanligt bruk att härda men det ligger i linje med min tidsplan.

Paul-Staffanstorp
A aweste00 skrev:
Jag har ju inte tänkt flytspackla eller lägga klinkers själv.
I tvättstugan satt den gamla brunnen i centrum av de linjer jag ritat på golvet, den nya är kanske 15 cm därifrån.
I badrummet är delen närmast kameran ca. 20-30 mm högre där brunnen är och åt höger stod ett badkar. Tänker inte flyta själv här heller men måste ju veta hur jag skall tänka runt brunnens höjd.

Jag vet att det tar månader för vanligt bruk att härda men det ligger i linje med min tidsplan.
Då tycker jag du ska låta den som ska flyta, även placera brunnarna för det hade jag velat bestämma om jag skulle flyta och lägga plattorna.

• Gilla
aweste00 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
A aweste00 skrev:
I badrummet måste det flytspacklas, hur mycket vet jag inte. Hur gör jag här?:
Vad har du för mått här till vägg/fläns golvbrunn i hörnan?
Ser spontant ut att vara ganska nära vägg i båda riktningarna.

Dusch eller badkar i framtiden?

Golvläggning med synlig golvbrunn nära hörnet i byggplats. Verktyg och rördelar finns i närheten.
Skapa konto

Då tycker jag du ska låta den som ska flyta, även placera brunnarna för det hade jag velat bestämma om jag skulle flyta och lägga plattorna.
Ursäkta sent svar!
Tänkte att det är lite brådis eftersom betongen måste torka några månader innan klinkers. Men man kanske kan köra med rotbruk runt brunnen?

Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för mått här till vägg/fläns golvbrunn i hörnan?
Ser spontant ut att vara ganska nära vägg i båda riktningarna.

Dusch eller badkar i framtiden?

[bild]
Det är gott mått, lite över 20. Blir bara dusch, har varit badkar tidigare.

Paul-Staffanstorp
A aweste00 skrev:
Ursäkta sent svar!
Tänkte att det är lite brådis eftersom betongen måste torka några månader innan klinkers. Men man kanske kan köra med rotbruk runt brunnen?
Jag, rotbruk som är snabbtorkande använder man alltid till sådant här ju.

Jag, rotbruk som är snabbtorkande använder man alltid till sådant här ju.
OK, jag kör på den planen! Tack!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.