3 653 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Gjuta igen hål från borttagen vindsstege
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hej, Har låtit ta upp ett hål för trappa i hallen i taket upp till vinden och inrett den. Taket består av betongbjälklag. Trappan är nu monterad och jag skall gjuta igen hålet där vår vindsstege (lucka med ihopfällbar stege) satt. Hålet är ca 50x110 cm. Då håltagningen är ett ingrepp i bärande konstruktion har jag gjort en bygganmälan för detta. I vår K-ritning som bygglovsenheten krävde för detta ingrepp så skall hålet gjutas igen med grovbetong. Har nu införskaffat grovbetong och armeringsjärn men funderar nu på följande:
1: Hur skall jag göra i taket under där luckan satt, kan jag sätta upp en skiva med reglar under och palla upp den? Kan jag isf gjuta lite i taget så att det inte blir så tungt?
2: Hur gör man i taket för att få en fin yta liknande den som är runtomkring?
3: Hur lång tid tar det för betongen att härda tillräckligt mycket för att jag skall kunna lägga golv över? Golvet över betongbjälklaget består av frigolitskivor med golvspån. Över detta läggs ett laminatgolv. Betongkassetterna i bjälklaget är ca 20 cm tjocka.
Tacksam för förslag och idéer hur jag skall göra.
1: Hur skall jag göra i taket under där luckan satt, kan jag sätta upp en skiva med reglar under och palla upp den? Kan jag isf gjuta lite i taget så att det inte blir så tungt?
2: Hur gör man i taket för att få en fin yta liknande den som är runtomkring?
3: Hur lång tid tar det för betongen att härda tillräckligt mycket för att jag skall kunna lägga golv över? Golvet över betongbjälklaget består av frigolitskivor med golvspån. Över detta läggs ett laminatgolv. Betongkassetterna i bjälklaget är ca 20 cm tjocka.
Tacksam för förslag och idéer hur jag skall göra.
Jag skulle skaffa en tjock plywoodskiva och staga upp den mot golvet under med någon form av stöttor.Det kanske är på sin plats att skruva lite reglar för att förstärka skivan så den inte böjer sig.
Borra in armeringsjärnen i det som du ska gjuta fast i och kör allt på en gång.
Hyr en betong vibra för att få det helt homogent utan luftbubblor.
Är taken putsade i övriga huset eller hur ser det ut?
Räkna med att det tar ett par veckor innan det är uttorkat nog för att byggas in med frigolit och annat.
Fredrik
Borra in armeringsjärnen i det som du ska gjuta fast i och kör allt på en gång.
Hyr en betong vibra för att få det helt homogent utan luftbubblor.
Är taken putsade i övriga huset eller hur ser det ut?
Räkna med att det tar ett par veckor innan det är uttorkat nog för att byggas in med frigolit och annat.
Fredrik
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Ja, taken är putsade. Hur gör man då för att kunna putsa den gjutna ytan, skall jag lägga något längst ned närmast plywooden så att säga?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
OK! Tack för svaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 898 inlägg
Tänk på att göra stagningen av formen stabil, dels väger betong, dels blir det ganska stora krafter från vibratorn, Om du sätter 4 - 6 pelare, så koppla ihop dem även i sidled så att de inte kan vika sig när du vibrerar.
Försök också täta gjutformen, det finns en hel del smutsigt vatten i betong. Ex en latexfog är lätt att karva bor senare om det behövs.
Försök också täta gjutformen, det finns en hel del smutsigt vatten i betong. Ex en latexfog är lätt att karva bor senare om det behövs.
Klicka här för att svara