7 409 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Gjuta igen gammal smörjgrop
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
O [old rusty] skrev:
Är det inte bättre att köpa eller hyra en Ozongenerator i så fall ?Kenneth Hellman skrev:
Ha hört av en bekant (som provat detta tips), att klor/klorin dödar mögel omedelbart (i detta fall var det svartmögel), det är det som verkar i mögletvättar som säger sig vara bäst på marknaden. Men de e billigare med klorin.
Den har jag en polare som gjorde rent sin gamla audi som stått med halvt nervevad ruta i några år. Den va blöt i klädseln och full av mögel överallt. Han fick tipset att elda svavel i bilen, röken från det dödar allt mögel, och även lukten ska gå väck. Han testade och det funkade. Köpte ren svavel på färgaffären, eldade på en stor plåtbricka. Men enbart svavel är svårantändligt så han fick elda på det med en gaslåga för att de skulle brinna. Röken ska INTE andas in det är hemskt, men möglet dog och gick bra o få väck sen.
Svavel känns inte som det gör underverk för lukten direkt (byter man inte mögelukten mot svavel och ev föreningar med tex bilklädsel) ?
Det luktar kanske från brunnen. Lägg byggplast över brunnen och fyll på med ren makadam innan du gjuter.P plat skrev:Håller på att göra om ett gammalt uppreglat golv där man sedan tidigare byggt över en gammal smörjgrop med en golvbrunn i botten.
Smörjgropen är nu betongren och urstädad men har en kraftig mögellukt samt har markfukt på sidorna/botten.
Min tanke är att fylla igen den med stenmaterial och gjuta en platta på kanske 2 dm överst.
Hur ska jag hantera golvbrunnen med oklar funktion? Ska jag lägga över en rostfri plåt och täta med något eller ska den få vara kvar? (Vill undvika att betong tar sig ner vid gjutning).
Kommer lukten försvinna när jag gjuter över den?
OZON-MASSAKERP plat skrev:
Det är nog osäkert att "mögeltvätta". Mögel ger sig inte så lätt. Hyr en ozon-apparat och kör ett par dygn, gärna med lite (strål)värme, dvs ett litet element utan fläkt. Värmen hjälper ozonet att tränga in i betongen genom att skapa ångtryck innifrån och utåt (täckr över gropen under ozonbehandlingen).
Hyr alltså en liten ozon apparat.
En ozon apparat är bland de enklaste apparater som finns. Elslingor och några plattor med lite kolijox på som sedan släpper ifrån sig "trippel-syre" (som kallas ozon).
Ozon har tre syreatomer, och är därför en mycket instabil molekyl, därför faller trippeln snabbt sönder efter att ha kommit ut i fria luften, och när det fallar sönder (syre är reaktivt, eller "aggressivt om du vill) river det också sönder virus, bakterier och mögel väldigt snabbt och väldigt effektivt.
Ozon är en av många såkallade oxidativa terapier även för människor (även om Big Pharma försöker lura folk att det är livsfarligt, vilket är BS, men det är en annan diskussion). Ozon är visserligen livsfarligt, men bara för virus och bakterier (och mögel). Big Pharma kan inte tjäna pengar på nästan rent syre (syre kan inte patenteras...) som är ett supereffektivt desinfektionmedel. Till och med C-Vitamin har samma grundläggande funktionsprincip, dvs oxidativ stress (C-Vitamin == askorbinSYRA, som alltså slår ut virus och bakterier, och till och med sjuka celler, om man ger nog stora doser intravenöst).
Detta om funktionsprincipen med syre (oxygen).
Rymdfärder skulle inte vara möjliga utan ozon-apparater ombord (desinfektering, lukt, mögel etc).. Sjukhus och hotell använder små ozon-apparater för SUPERSNABB och beröringsfri sanering av utrymmen där det försigått både ett och annat (spelar ingen roll vad som försigått, microber stryker med illa kvickt).
Ställ alltså till med en ozon-massaker sedan fyller du igen gropen (men som andra sagt, täta avloppet så att inte ny lukt kommer upp den vägen). Mission accomplished. ;-)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Personligen hade jag lagt ner detta:S saiter skrev:
https://www.partykungen.se/verkligh...404&gbraid=0AAAAAD_QSEF6sXIc_LwCBha-8quDVbVxI
Men vi har alla olika preferenser...
Rostade inte bilen förskräckligt sedan? Både svaveldioxid och klorin är korrosiva. Klorin är kanske effektivt mot mögel men inte långtidsverkande. Dock kan det befrämjar rost även sedan den anti bakteriella verkan tagit slut. Mögeltvätt borde vara mer långtidsverkande, men bensalkonklorid kan nog vara måttligt korrosiva (det kanske inte är så mkt armeringsjärn o brunnsgaller att skydda i gropen) o borbaserade medel kan möjligen inaktiveras av kalk o cement. Långtidsverkande medel är ofta miljöskadliga men en begränsad mängd i ett utrymme som gjuts igen borde inte vara så farligt.Kenneth Hellman skrev:
Ha hört av en bekant (som provat detta tips), att klor/klorin dödar mögel omedelbart (i detta fall var det svartmögel), det är det som verkar i mögletvättar som säger sig vara bäst på marknaden. Men de e billigare med klorin.
Den har jag en polare som gjorde rent sin gamla audi som stått med halvt nervevad ruta i några år. Den va blöt i klädseln och full av mögel överallt. Han fick tipset att elda svavel i bilen, röken från det dödar allt mögel, och även lukten ska gå väck. Han testade och det funkade. Köpte ren svavel på färgaffären, eldade på en stor plåtbricka. Men enbart svavel är svårantändligt så han fick elda på det med en gaslåga för att de skulle brinna. Röken ska INTE andas in det är hemskt, men möglet dog och gick bra o få väck sen.
Ozon är också korttidsverkande och dessutom mycket skadligt för organiska material som plast o färg medan cement o även stål borde klara sig bra, men som sagt när det är borta kan möglet åter frodas.
Redigerat:
Det är inte alls bullshit, ozon är ett starkt gift även för människor. Lyckligtvis är väl koncentrationerna konsumentprodukterna genererar inte jättehöga men man bör nog hålla sig borta när de används, om man alls ska användas dem med tanke på ozonets skadlighet för plast, färg o annat organiskt material. Vad händer tex om isoleringen på elledningarna börjar spricka efter ett tag ...R RILAM skrev:
Verkar som att Rilam jobbar i ozonbranschen med deras synnerligen aggresiva marknadsföring.
Jag har en sådan liten grop jag med. Fast min är i längan som ursprungligen huserade bykrum och andra oklara rum. Fast i andra änden av längan, närmast huset. Längan finns med på överlåtelsehandlingarna från 1917 så jag skulle tro att det är original? I alla fall, någon gång senare så har det lagts ner ett 220mm rör från insidan av krypgrunden lutandes neråt in till min grop. Och så är inkommande el dragen till gropen, upp till mitt elskåp, ner i gropen igen och in i huset via sagda rör. Jag minns inte om det finns någon brunn i botten men huset ligger å andra sidan lite högre än 90% av direkta omgivningen... Samt att jag inte vill störa den stora spindeln som bor där. Så min grop är nog snarare en kylgrop med tanke på ålder och placering.
Testa och kör en iller till högtryck. Kan vara bra och ha ett avlopp. Troligen en massa skit som luktar. Troligen inget vattenlås därav luktP plat skrev:Håller på att göra om ett gammalt uppreglat golv där man sedan tidigare byggt över en gammal smörjgrop med en golvbrunn i botten.
Smörjgropen är nu betongren och urstädad men har en kraftig mögellukt samt har markfukt på sidorna/botten.
Min tanke är att fylla igen den med stenmaterial och gjuta en platta på kanske 2 dm överst.
Hur ska jag hantera golvbrunnen med oklar funktion? Ska jag lägga över en rostfri plåt och täta med något eller ska den få vara kvar? (Vill undvika att betong tar sig ner vid gjutning).
Kommer lukten försvinna när jag gjuter över den?
NATURENS OINBJUDNA HÄLSOKURF FGLIN skrev:Det är inte alls bullshit, ozon är ett starkt gift även för människor. Lyckligtvis är väl koncentrationerna konsumentprodukterna genererar inte jättehöga men man bör nog hålla sig borta när de används, om man alls ska användas dem med tanke på ozonets skadlighet för plast, färg o annat organiskt material. Vad händer tex om isoleringen på elledningarna börjar spricka efter ett tag ...
Verkar som att Rilam jobbar i ozonbranschen med deras synnerligen aggresiva marknadsföring.
Nej Rilam (jag) jobbar inte i ozonbranchen.
Och, "med tanke på ozonets skadlighet för plast, färg o annat ORGANISKT material" så är det precis detta - alltså ozonets väldigt destruktiva inverkan på organiskt material - som gör ozonet är så effetkt också mot mögel.
Det är dessutom bara en smörjgrop vi pratar om, for heavens sake. Som senare skall fyllas igen.
Ozon är inte lämpligt att andas in i alltför STORA koncentrationer under LÅNG tid, men man vistas inte under lång tid i en lokal, som saneras med höga koncentrationer ozon. Särskilt inte i en smörjgrop. Ingen förutsatte detta.
Ozon är ca 1.5 ggr "tyngre" än vanlig luft. Därför denderar det sjunka neråt. I en smörjgrop utan fläkt samlas det definitivt på botten. I atmosfären skingras det av olika orsaker men vi studerar inte i vanliga fall hur ozon beter sig i smörjgropar fritt svävande uppe i atmosfären.
De flesta människor har varit utsatta för rejäla doser ozon. Jag menar riktigt stora doser ozon. Den märkliga lukt som kan infinna sig efter ett kraftigt åskanfall är... ozon! Uppfriskande och hälsan själv. I lämpligt stora doser. Jag repeterar åt de hjärntvättade: I lämpliga doser.
Men ozon kan inte patenteras av läkemedelsbolagen. Ozon kan oskadliggöra microber i redan angripen vävnad men också FÖREBYGGA lungrelaterade hälsoproblem. Men läkemedelsindustrin kan fortleva bara genom kontinuerlig försäljning av patenterade preparat inriktiade på symptom. Patent och symptom är nyckelorden. Om man undrar varför naturens egna opatenterbara molekyler ständigt svartmålas.
Därav alltså den enorma mängd bullshit som marknadsförs av big pharma. Och inte bara mot ozon
Och som sagt, det är en smörjgrop vi pratar om.
Ställ ozonapparaten i smörjgropen, täck gärna över med en presenning, kör ozonapparaten för fullt under några timmar och om lokalen kan undvaras under längre tid, kör apparaten under några dagar.
Därefter ventilera och saken är klar. Detta är basics. På många hotell och sjukhus kör man 3-6 timmar i utrymmen som behöver djupsaneras.
Ett råd till er som är livrädda för ozon, ett råd som ni inte kommer att följa; Skaffa gasmask, gå inomhus, stäng fönster och dörrar och dra på er gasmasken och göm er under ett köksbord när det åskar. (mormor passade på att ÖPPNA alla fönster och dörrar och lät ozonet görs sin grej). Ozonet* kommer nämligen efter er och kommer att omge er på alla sidor* och kommer inte låta någon enda av er att slippa undan*. Buu! ;-)
[*] Jag har själv haft en apparat (men sålde efter saneringsåtgärden. Och jag kände aldrig ens lukten av ozon, vilket dock kan kännas väldigt starkt efter ett åskväder och om det efter ett åskväder inte blåser andas du in enorma mängder ozon under flera timmar och har dessutom "ingenstans att fly" (vilket är bra, en ren hälsokur faktiskt!).
Så snälla nån, tagga ner. Man kan förgifta sig till döds med rent kranvatten. Det är dosen som dödar, säger de som förstår hur saker fungerar. Men för säkerhetsskull; Lär er känna igen "åsklukten" (ozon) och glöm inte att bli livrädd när det åskar. ;-)
That's the kind of BS they are pushing.
//Rilam
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden