Vårat bygge har blivit framflyttat två veckor eftersom "kvalitetsansvarig" tyckte att det var för mycket tjäle! Säger byggaren.
Han är enligt byggaren rädd för sättningar i grunden som är en platta med golvvärme. Det konstiga är att man bygger på flertalet ställen runtomkring här med plattor med golvvärme utan att tina upp med fläktar och dylikt.
Det som grämer mig mest är att marken inklusive mackadambädden färdigställdes i November varpå man skulle gjort plattan. Nu skulle man istället gjort plattan förra veckan, men då ville man som sagt flytta fram hela projektet p g a tjälen. Huset skulle kommit i Torsdags!
Jag känner mig lurad och undrar därför om era erfarenheter av detta.

Tacksam för svar!

Det lät märkligt :-/,jag kan inte komma med några svar hur ka resonerar,men jag förstår hur du känner dig.... :'(

Det kan vara lite lurigt med tjälen. Vårt bygge blev försenat pga detta. Vår markgubbe (75 bast) rådde oss INTE till att göra grunden då det blev kallt hos oss förra vintern. Sedan när det blev lite varmare så grävde han bort den kvarvarande tjälen (ca 20 cm) och fyllde på med nytt material.

Det låter dock konstigt med ert bygge då du säger att hela makadambädden är färdigställd. Är det bara själva gjutningen kvar eller vad är det kvar?

Idag hade de lagt isolering och lite armering. Så det är nog på gång nu. Kanske är det bättre att inte stressa med bygget men det har redan dragit ut på tiden med allt som kan dra ut. Först avstyckning p.g.a. att säljaren inte skötte sina åtaganden (ca 1 år), sedan själva lantmäteriet med semestrar och dylikt, sedan säljaren av marken igen då han inte hittade alla pantbrev, sedan säljaren som aldrig kom igång med markarbetet och sedan när han kommit igång slutade och lät det stå fast än vädret var perfekt för att färdigställa plattan och nu när det skulle dra igång så var det tjäle och det visste alla utan de som lovat att göra grunden. Så på långfrdagen är det två år sedan vi kollade på tomten första gången.
Men vi får hoppas det blir bra när det väl är färdigt.

Tackar för svaren, känns skönt att man inte är ensam om strulet! :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.