murak
Jag planerar som vissa av er vet att bygga en carport med gjuten platta av enkelt slag och jag funderar nu på hur jag bäst höjer upp väggen/syllen så att smältvatten från bilar inte ska sugas upp i syllen. Ett alternativ jag funderat på är att gjuta en 45mm hög betongsyll/kant som jag sen ställer väggarna på. Då jag inte hittar info om något liknande på nätet så tänkte jag fråga er som har lite kunnande kring betong om min arbetsgång kommer fungera.

Jag börjar med att bygga gjutformen för själva plattan mha 45x220 reglar:
Digital skiss av gjutform för betongplatta till carport med markerad förhöjd kant för syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tippar jag i betong och slodar:
3D-modell av gjutform för betongsyll, med 45x220 reglar markerade i gult och indikerade förstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort där efter lägger jag på en form av 45x45 reglar där min förhöjda syll ska vara:
3D-ritning som visar gjutformar avsedda för betongplatta och förhöjd betongsyll för en carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med betong i denna:
3D-rendering av en gjutform för betongplatta och förhöjd kant till carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter glättning får allt stå och härda i en vecka, sen tas formarna bort:
CAD-ritning av gjutformar för betongplatta och förhöjd syll i förberedelse för carportbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan jag resa väggar ovanpå min förhöjda syll med vetskapen att smältvatten inte kommer åt virket:
3D-ritning av en trästomme för en byggnad på en grå betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutformarna ska förstärkas mer än vad som visas i bilderna.

Frågan är NÄR jag ska lägga på den mindre gjutformen? För tidigt så kommer den skunka ner i den våta betongen, försent så kommer inte syllens betong "sammanfogas" med plattans?

Alla kommentarer välkomna! Tack på förhand!
 
murak
R Robert-san01 skrev:
Eller så lägger du en kant med Leca på plattan. Det finns även L-element som har denna funktion inbyggd.

[länk]
Med reservation för ändring så tillåter inte budget L-element idag, även om jag så klart ser fördelar med dem. Ang lecablock, jag vill helst ha en ganska låg förhöjning, men det kanske finns lecablock som är 50-60mm höga?
 
murak murak skrev:
Med reservation för ändring så tillåter inte budget L-element idag, även om jag så klart ser fördelar med dem. Ang lecablock, jag vill helst ha en ganska låg förhöjning, men det kanske finns lecablock som är 50-60mm höga?
Varför vill du ha en låg förhöjning? Att göra två formar låter som rätt mycket jobb, jämförelse med att mura en rad leca ..
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Man brukar ha 10cm förhöjning på kanten då det är samma som man brukar göra plattan tunnare på ett garage. Då hamnar nederkant fasad rätt. Har du för låg förhöjning kommer fasaden att hamna för nära marken eller det blir en hög kant in till carport/garage.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Dörren in till förrådet ställer du på plattan med en syllpapp under tröskeln. Annars får du en 7cm hög tröskel.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Om du ska gjuta på en kant så är nog bästa sättet att gjuta in armeringsjärn som sticker upp ur originalplattan in i den kant du ska gjuta för att få det att hålla ihop. Då kan du gjuta kanten vid ett senare tillfälle. I värsta fall kanske det inte blir vattentätt mellan de två betonglagren men armeringen ska hålla ihop dom och syftet att väggen ska vara fri från golvet uppfylls ju som tänkt.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför vill du ha en låg förhöjning? Att göra två formar låter som rätt mycket jobb, jämförelse med att mura en rad leca ..
Regelstommen ska göras i 45x95 reglar och den förhöjda syllen vill jag således ha ca 95mm bred så att man inte går o snubblar på den inne i förrådsdelen. En för hög syll med 95mm bredd tycker jag skulle kännas "vekt" och vingligt.

Bifogar skiss på tänkt vägg i genomskärning:
Handritad skiss av en väggsektion med reglar, plywood, luftspalt och betongplatta markerade och beskrivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall du ha isolerad platta?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
R Robert-san01 skrev:
Skall du ha isolerad platta?
Delvis. Grundtanken är att bara ha ett lager 100mm cellplast S100 i mitten av plattan så att det bildas en kantbalk. Det kanske blir ett lager 50mm under hela plattan också, mest för att förhindra att fukt sugs upp i kantbalken.

Ska också nämna att marken består av ett tunt lager lera/matjord och under detta är det fin sand. Matjorden schaktas bort och sen fylls det på med makadam utan 0 fraktion eller vad det heter. Dräneringsrör runt om. Paddas och sen är tanken att ställa gjutformen på med isolering i. Alternativt så lägger jag först ett lager 50mm cellplast på makadamen, sedan gjutform och mer cellplast på detta.

Teknisk ritning av en husgrund med markisolering, kantbalk och dräneringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för de andra svaren! Om jag ändrar frågan, Hur bör jag göra en måttligt förhöjd syll så att smältvatten inte kommer åt träväggarna? Prio är stabilitet, utseende och pris.
 
Leca-blocken är ju som standard 190 mm "höga" .. så i teorin kan man ju dela dem på längden ... Alternativet är väl att gå upp till 150 mm "breda" .. Ska du isolera väggarna?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Leca-blocken är ju som standard 190 mm "höga" .. så i teorin kan man ju dela dem på längden ... Alternativet är väl att gå upp till 150 mm "breda" .. Ska du isolera väggarna?
Jag ska meditera på detta med lecablock.. Jag hade helst gjutit förhöjningen som ola.eriksson beskrev (då kanske 70mm högt för att på plats med armeringsjärn på ett klokt sätt) men jag har ändrat mig förr..

Väggarna ska isoleras med paroc stenull 95mm tjockt då jag har en hel del sånt liggandes. Ingen plast/diffspärr då förrådet kommer vara ouppvärmt till en början. Kanske sätter in nån solfläkt eller liknande på sikt.
 
murak murak skrev:
Jag ska meditera på detta med lecablock.. Jag hade helst gjutit förhöjningen som ola.eriksson beskrev (då kanske 70mm högt för att på plats med armeringsjärn på ett klokt sätt) men jag har ändrat mig förr..

Väggarna ska isoleras med paroc stenull 95mm tjockt då jag har en hel del sånt liggandes. Ingen plast/diffspärr då förrådet kommer vara ouppvärmt till en början. Kanske sätter in nån solfläkt eller liknande på sikt.
Jag tror att det blir bra, vilket som ..
Om jag hade gjutit en sockel så hade jag nog låtit små knoppar armeringsjärn sticka upp ur plattan, så sockeln hålls på plats, och sen borrat och skruvat rakt igenom syllen och sockeln ner i plattan ... Nu är jag ju varken snickare eller betongarbetare, så det kommer säkert synpunkter på det .. :D
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Lecablocken muras ju bara under de ev väggarna så vad är det du ska gå och snubbla på? Det är ju ändå det mest vedertagna sättet att göra det på.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
murak
S Stefan1972 skrev:
Lecablocken muras ju bara under de ev väggarna så vad är det du ska gå och snubbla på? Det är ju ändå det mest vedertagna sättet att göra det på.
Vedertaget absolut, men som sagt så består min regelstomme av 45x95, så lecablocket skulle i så fall sticka ut en bit i rummet vilket jag gärna undviker. Se bild:

Teknisk ritning av byggprojekt med markerat område kring regelstomme och lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.