Jag ska bygga en stödmur av Benders Mega wall eller liknande. Mellan 0,5 och 1 meter hög.

Enligt monteringsanvisning ska man ha en packad bädd av stenkross samt lite stenmjöl i botten. Ett alternativ är att gjuta en sula. Mina bedömning som lekman är att en gjuten sula blir mer stabil samt att det möjligen blir enklare att få rakt (gjutformen kan hyfsat enkelt vägas in). självklart blir sula dyrare.
Är detta korrekt uppfattat?

En annan idé jag fick som jag aldrig sett och inte hittat något om när jag sökt är att gjuta fast den nedre raden av mursten i sulan. Dvs. man ställer ner murstenarna i gjutformen, väger in och sedan häller på betong.
Är detta en lämplig lösning? Åtminstone bord stödmuren bli stabil?

Eller är det något jag inte tänker på då man normalt inte brukar göra så?

E earlo skrev:
Jag ska bygga en stödmur av Benders Mega wall eller liknande. Mellan 0,5 och 1 meter hög.

Enligt monteringsanvisning ska man ha en packad bädd av stenkross samt lite stenmjöl i botten. Ett alternativ är att gjuta en sula. Mina bedömning som lekman är att en gjuten sula blir mer stabil samt att det möjligen blir enklare att få rakt (gjutformen kan hyfsat enkelt vägas in). självklart blir sula dyrare.
Är detta korrekt uppfattat?

En annan idé jag fick som jag aldrig sett och inte hittat något om när jag sökt är att gjuta fast den nedre raden av mursten i sulan. Dvs. man ställer ner murstenarna i gjutformen, väger in och sedan häller på betong.
Är detta en lämplig lösning? Åtminstone bord stödmuren bli stabil?

Eller är det något jag inte tänker på då man normalt inte brukar göra så?
Hej,
Jag går i samma tankar.
Hur gjorde du?
Mvh Erik

E eeekarlsson skrev:
Hej,
Jag går i samma tankar.
Hur gjorde du?
Mvh Erik
Hej,
Detta projekt har tyvärr inte blivit av ännu.

• Gilla
eeekarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.