I
Hej,

Jag är i färd med att byta ut friskluftsventilerna i källaren mote Fresh med filtermöjligheter. De som sitter där idag är stora öppna tallriksmodeller som är ca 20x20 cm.

Närbild av en öppen ventilationsöppning med gamla inre ytor, måttband och korsram inuti, förberedd för installation av ny ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De nya jag tänkte sätta dit ser ut så här :

Ventilationskit med kondensskydd, standardfilter och justerbart luftintag markerat. Passar för utbyte av befintliga ventiler, artikelnummer 249837.

Stussen är cirka 11x11 cm, så jag behöver plocka bort det som sitter där och lägga på bruk (C-bruk). Detta har jag inte gjort tidigare, så min fråga är hur det går till. Gjuter man fast stussen, alltså blandar bruk som är tillräckligt tjockt för att forma och sedan trycker fast stussen där man vill ha den? Eller bygger man upp med bruk, låter det härda helt i några veckor och borrar hål för att fästa stussen? Hur ser man till att bruket får en bra och hållbar uppbyggnad så att det inte går sönder när man borrar i det? Man vill inte häller få dit för mycket bruk bakom, det hade ju varit en fördel om man kan plocka bort grejerna efter ett år och dammsuga i gången.

Min tanke är alltså att bara snygga till i gången, jämna av, sätta in insektsnät och sedan montera en ny innerdel med filter.

Jag hade gjort enligt alternativ 1, alltså blandat lite tjockare bruk som jag sedan hade tryckt fast innerdelen i. Alternativ 2 verkar knöligare och dammigare och svårt att få innerdelen att sitta fast.

När jag har bytt ventiler i källaren har jag köpt både ute- och innedel med plaströr emellan och sedan använt fogskum.

I
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade gjort enligt alternativ 1, alltså blandat lite tjockare bruk som jag sedan hade tryckt fast innerdelen i. Alternativ 2 verkar knöligare och dammigare och svårt att få innerdelen att sitta fast.

När jag har bytt ventiler i källaren har jag köpt både ute- och innedel med plaströr emellan och sedan använt fogskum.
Ja, alternativ 1 låter bäst.

Jo jag vet, vanligen sätter man plaströr men här tänker jag att det räcker med att jämna till, dels genom att hugga bort lite rester men också genom att jämna ut med bruk. Att sätta rör kräver i detta fallet att jag flyttar ner gallret på utsidan för att få rätt lutning, det blir helt enkelt mycket mer jobb för mycket liten nytta.

I
Okej, högg bort gamla innerdelen, högg bort onödigt bruk i gången, råkade hugga lite väl mycket så det blev till att laga lite på utsidan med!

Klippte till och limmade dit insektsnätet (alum) med MS Polymer.

Började bygga upp för innerdelen men det var verkligen inte lätt utan någon form av skelett, man behövde ganska tjockt och man får jobba med händerna för att bygga upp det tillräckligt på insidan. Översta delen gick inte att lägga nu eftersom undre delen behöver härda lite mer, kanske går det att lägga dit imorgon.

Ventiluttag i en vägg med stenskräp runt hålet, avtäckt med plast och maskeringstejp på angränsande ytor.
Skapa konto
Ventilationsrör med insektsnät av aluminium, omgiven av putsad mur och trä, betong inuti. Skador och justeringar synliga för renovering.
Skapa konto
Ventilinstallation i vägg, täckt med bruk och tejp längs kanterna, förberedd för montering av innerdel inom bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto
Vägg med rund ventilöppning i reparation, omgiven av bruk och tejp för försegling.
Skapa konto
Ett hål i en vägg för en ventil, med synligt gips och bruk runt om, i ett byggprojekt för installation av en inre del i ventilationssystemet.
Skapa konto
Ventilhål med insektsnät i vägg under renovering, med användning av MS Polymer för att fästa nätet och justerad rörstuss för innerdel.
Skapa konto
Närbild av ett grovt hål i en innervägg med ojämn yta och en cirkulär öppning, sannolikt del av ventilationsarbete.
Skapa konto
Vägg med rund ventilöppning i reparation, omgiven av bruk och tejp för försegling.
Skapa konto

Justerade in röret med vattenpass så att det är rakt i samtliga led.

I detta fall behöver stussen sticka ut en aning för att innerdelen ska kunna snäppas dit, i värsta fall antar jag att man även kan skruva dit den. Dock.

Ska på och vattna det lite imorgon så att det inte spricker.

Har 5 likadana ventiler till att göra, är inte så säker på att jag kommer göra likadant där och om jag gör så kommer jag sannolikt bygga någon form av struktur till bruket som håller innerdelen. Det kändes inte som att det är så här som proffsen gör, sannolikt är det fogskum de flesta kör.

Edit: I överkanten av gången är det någon typ av trämaterial, i mitten av gången är det en ca 8 cm bred skåra (där man kan se att det sticker ner svart papp, eller vad det nu är). Jag försökte fylla upp med bruk här men det gick så klart inte, det bara trillade ner igen. Jag hoppas inte det är något problem att det kommer in luft mellan innerväggarna där. Annars antar jag att man skulle kunna skrynkla ihop åldersbeständig plast och trycka upp i skåran.

• Gilla
olaf2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.