12 655 läst ·
33 svar
13k läst
33 svar
Gjuta entretrappa - ihålig/frigolit/EPS för lägre vikt?
Tack igen!Silver78 skrev:
Det betyder att det ska vara spalt med fog på dessa 3 ställen, dvs dörrtröskel, tegel, och grunden/putsen? Vad är det för fog man borde använda?
Hur såg det ut innan? Det verkar som du har en luftspalt innanför tegelväggen. Frågan är om du inte helt enkelt ska mura upp med tegel till rätt höjd och avsluta med ett steg istället om du ska använda dig av färdiga steg. Tror att det blir lättare och snyggare estetiskt. Du kan även göra som du föreslog. Det är en fråga om smak.
Jag hade börjat med plattan till trappan. Byggt upp trappan. Byggt upp tegelväggen så att trappan livar med väggen där tröskeln finns. Sen är det bara att lägga på stegen. Tänk på att trappan måste vara mindre än stegen om du tänkt att putsa. Vill man ha lite utstickande steg, vilket de flesta vill, så får man ta med det i beräkningen också. Angående fog så funkar vanlig byggfog. MS eller SMP gör väl jobbet också. Du kan även strunta i att foga helt på nedersidan, det är kosmetiskt, men det är lättare att få en schysst kant när du putsar som inte är lika utsatt för väder och vind. Men där du visar i bilden måste du foga för att hindra vattnet att gå fel väg.
Jag hade börjat med plattan till trappan. Byggt upp trappan. Byggt upp tegelväggen så att trappan livar med väggen där tröskeln finns. Sen är det bara att lägga på stegen. Tänk på att trappan måste vara mindre än stegen om du tänkt att putsa. Vill man ha lite utstickande steg, vilket de flesta vill, så får man ta med det i beräkningen också. Angående fog så funkar vanlig byggfog. MS eller SMP gör väl jobbet också. Du kan även strunta i att foga helt på nedersidan, det är kosmetiskt, men det är lättare att få en schysst kant när du putsar som inte är lika utsatt för väder och vind. Men där du visar i bilden måste du foga för att hindra vattnet att gå fel väg.
Detta går sakta framåt.. men på måndag gjuter jag platta.
tänkte dock höra med er angående att mura upp trappan sen - tror ni att man skulle kunna bygga en del av det innersta fundamentet i cellplast? Sen mura med leca runt/ovanpå detta? Tänkte för att spara tid, vikt, pengar etc.
hoppas min fråga är någorlunda tydlig!
tänkte dock höra med er angående att mura upp trappan sen - tror ni att man skulle kunna bygga en del av det innersta fundamentet i cellplast? Sen mura med leca runt/ovanpå detta? Tänkte för att spara tid, vikt, pengar etc.
hoppas min fråga är någorlunda tydlig!
Nu är plattan klar och jag har börjat kapa till lecablock. Lecablocken är 19cm breda, vilket gör att det finns en glipa mellan trappstegen (ca 7-8cm).
Om jag ska putsa trappan sen, kan jag nu fylla upp dessa glipor med singel och grovbetong? Till kanten på lecablocket. För att sedan lägga på några cm finbetong på stegen längre fram? Alltså, funkar det att gjuta några cm finbetong på grovbetongen längre fram?
Om jag ska putsa trappan sen, kan jag nu fylla upp dessa glipor med singel och grovbetong? Till kanten på lecablocket. För att sedan lägga på några cm finbetong på stegen längre fram? Alltså, funkar det att gjuta några cm finbetong på grovbetongen längre fram?
Sent svar... för sent? Men, mura på cellplast känns bara fel. Leca väger väl runt 300kg/m3 eller så, blir inte mycket till viktbesparing i alla fall.
Utrymmet mellan lecablocken packade jag i med singel, 8-16 (var det jag hade hemma). Kompakterade så gott jag kunde (packade för hand med en 100x100 stolpe). Översta 4cm la jag grovbetong, i nivå med lecablocle plus ca 0.5-1 cm. Regn ska ju rinna bort från trappan, inte bli liggande på steget.
Första steget ser högt ut, antar att det är lite lecablock som ska dit?
Ser lovande ut
Utrymmet mellan lecablocken packade jag i med singel, 8-16 (var det jag hade hemma). Kompakterade så gott jag kunde (packade för hand med en 100x100 stolpe). Översta 4cm la jag grovbetong, i nivå med lecablocle plus ca 0.5-1 cm. Regn ska ju rinna bort från trappan, inte bli liggande på steget.
Ser lovande ut
tack för svar!B BSOD skrev:Sent svar... för sent? Men, mura på cellplast känns bara fel. Leca väger väl runt 300kg/m3 eller så, blir inte mycket till viktbesparing i alla fall.
Ser lovande ut
Blir något liknande för mig, har en hög med (typ?) 2-5 mm grus på tomten som jag tänkte fylla mellanrummet med sen blir det ca 5-8 cm grovbetong upp till leca. Därefter får det härda ordentlig några veckor/någon månad medans jag bestämmer om jag ska putsa den eller klä den med klinker.
yes, saknades ett steg på bilden
Ser bra ut!
Planerar att göra en liknande trappa till våren så detta är perfekt som inspiration, fortsätt gärna uppdatera
Hur blev det med uppbyggnaden av blocken in mot dörren, svävar dom delvis där likt som på din skiss?
Har du armeringsjärn mellan blocken?
Planerar att göra en liknande trappa till våren så detta är perfekt som inspiration, fortsätt gärna uppdatera
Hur blev det med uppbyggnaden av blocken in mot dörren, svävar dom delvis där likt som på din skiss?
Har du armeringsjärn mellan blocken?