Hej,

Håller på att planera en ny trappa, modell ”pyramidtrappa”, till villa med källargrund efter dränering för ca 2 år sen. Detta gör att det blir en relativt stor pjäs.

Vad finns det för metoder att slippa gjuta hela i en stor klump? På något sätt ihålig? Frigolit innanmäte? EPS?

stort tack på förhand!

Ska du ha en helgjuten trappa? Du kan isolera trappan med isolering. Eps idén tror jag inte på.

Går väl även att mura med typ lecablock.

• Gilla
Silver78
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Går väl även att mura med typ lecablock.
ja, har funderat på det. Sen putsa stegen?

B
Jag gjöt en liten platta, murade på plattan med leca, klädde in med trappbeklädnad i granit. Blev snyggt tycker jag.

• Gilla
fredrik_pe och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Ska du ha en helgjuten trappa? Du kan isolera trappan med isolering. Eps idén tror jag inte på.
Hej, tack för svar - hur menar du? Isolera platta först? Eller vart isolerar man?

• Gilla
cergod
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag gjöt en liten platta, murade på plattan med leca, klädde in med trappbeklädnad i granit. Blev snyggt tycker jag.
låter smidigt! Hade du ett litet fall på trappstegen? Gjorde det isf med fästmassan för graniten?

Du isolerar under plattan du först gjuter. Sen kan mura upp leca-block som skrevs här. Sen formgjuter du. Men det finns dom som gjort en trappa av Eps med steg av granit. Ett alternativ till är att hoppa formgjutningen och klä in blocken med färdiga steg.

• Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Hur skulle det gå att putsa leca blocken om man går för en sådan lösning ist för trappbeklädnad?

B
F fredrik_pe skrev:
låter smidigt! Hade du ett litet fall på trappstegen? Gjorde det isf med fästmassan för graniten?
Jag fick till fallet med i något fall fästmassan, och i något fall med murbruk. Det är ju inte så värst mycket fall som behövs, jag har kanske 5mm per trappsteg eller liknande. Man kan till och med fixa fallet genom att slipa i 30 sek per trappsteg på lecablocket med vinkelslip med diamantklinga.

Ja det var smidigt. Jag skulle gjort samma sak igen om det blir aktuellt. Gillar att det ser så exklusivt ut, men inte kostar så värst många tusenlappar att få till.

• Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Tack för all input!

En annan fråga på detta, om man går för en lösning med lecablock hur gör man bäst med det ”hålrum” som finns i fasaden under dörren idag? Där den gamla betongtrappan ”gick in”. (Se bild). Borde detta sättas igen på något sätt? Eller murar man in lecablocken där?

• Hålrum under dörr där gammal betongtrappa varit, med synlig isolering och rörlig täckplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Både ja och nej. Du skall ej mura så det ej finns ett mellanrum. Har du organiskt material så bör du behandla det med silikon först på utsidan. Sedan måste det finnas utrymme på utsidan så att snö och annat inte smälter och förstör insidan av tröskeln. Du skall alltså inte liva trappan utvändigt med tröskeln. Det spalt som du lämnar på sidorna och på insidan mot dörrsidan fogar du. Någon cm räcker . Detta gör man alltid där två material möts för att förhindra sprickor och att motverka fuktvandring. Sen måste du ha litet fall utåt så att vattnet åker från byggnaden än tvärtom. Ca 1-2 grader räcker. Sen finns det rekommendationer om stegbredd och hur brant trappan är. 150-170 mm steghöjd. Stegdjup minst 250 mm och trappans totala lutning mellan 30-45 grader.
Dock är det svårt att få till för man är begränsad. Det är en avvägning helt enkelt.

Silver78 Silver78 skrev:
Både ja och nej. Du skall ej mura så det ej finns ett mellanrum. Har du organiskt material så bör du behandla det med silikon först på utsidan. Sedan måste det finnas utrymme på utsidan så att snö och annat inte smälter och förstör insidan av tröskeln. Du skall alltså inte liva trappan utvändigt med tröskeln. Det spalt som du lämnar på sidorna och på insidan mot dörrsidan fogar du. Någon cm räcker . Detta gör man alltid där två material möts för att förhindra sprickor och att motverka fuktvandring. Sen måste du ha litet fall utåt så att vattnet åker från byggnaden än tvärtom. Ca 1-2 grader räcker. Sen finns det rekommendationer om stegbredd och hur brant trappan är. 150-170 mm steghöjd. Stegdjup minst 250 mm och trappans totala lutning mellan 30-45 grader.
Dock är det svårt att få till för man är begränsad. Det är en avvägning helt enkelt.
Hej, tack igen för utförligt svar - uppskattas väldigt mkt!
Jag har begränsad kunskap kring detta - gjorde en enkel bild (i profil), har jag uppfattat det rätt så?

• Illustration av en byggnadsdetalj med tegelvägg, dörr, trappsteg och källargrund samt frågor om konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just spalten nertill mellan vägg och trappa använde dom alla möjliga metoder för att det skulle se så estetisk bra ut som möjligt. Man hade asfaltsfärg och allt möjligt mellan. Det bästa är givetvis en öppen spalt men har man tak över trappan som har en isolerad platta så är den fukt som kommer ovanifrån försumbar. Det är det man inte vill att - att trappan ska dra fukt och föra den vidare in i väggen/grunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.