Det finns väl tillsatsmedel för att göra den mer lättrinnande utan att behöva tillsätta mer vatten om jag inte har fel. Då kan man nog använda finbetong att utgå ifrån. För att det är enkelt att få tag på om inte annat... Tillsatsmedel går för det mesta att köpa där man köper betong eller i färghandlar el dylikt.

Vibrera kan ju säkert lösa på många sätt, att sätta formen på tvättmaskinen när den centrifugerar är kanske ett ;) Men en sådan tunn form behöver inte vibreras länge, du vill ju egentligen bara få bort bubblorna från botten (framtida ytan). För ett tag sedan kom jag på mig själv med att fundera på vad man kunde använda som stavvibrator för små betongformar och tänkte "En ganska liten stav, som vibrerar, vad finns det för sådana liknande produkter för privatmarknaden...? Ahaa! " Nästa tanke var inte så rumsren och jag avbröt också den tankebanan.. hehe..:) Men har du möjlighet att utvärdera användningen av en sådan produkt är jag nyfiken på resultatet..:)

K
Kallemannen: Man ska nog ha i åtanke att om det finns fabrikstillverkade produkter så finns de av en anledning och varför då inte använda dem? Blandar man själv och det blir fel... ja då står man där och måste ändå i slutändan köpa bättre grejer.... = hål i plånboken.

Att låna "stafettpinnen" av andre hälften är inte heller rätt... varken ur familjära skäl eller med tanke av tillräcklig styrka av vibration... Han må ha effekt i sängen, men inte inom betongindustrin :)

;) jag tänkte det kanske finns monstervarianter på det området också, kanske som går på 220 volt eller nåt.. :)

Asså så små formar och med finbetong så räcker det med att gunga ut med skurbärdan :)
I finbetong typ finjas så är det Peramin F(Halvflytt/vattenersättning) i.
Sen ska det va 1-2% Luft i betongen med ljust för styrkans skull.
Sen det med pigment så är det 1,8% per kg cement. För mycket pigment så äter den upp cementen.
Oh de bästa pigment finns hos återföräljare till betong företag. typ Grace, Skb osv
Om du vill ha lite med vibration så funkar en slagmaskin helt perfekt om då inte har tillgång till en stavvibro

Angående vibrator...

Jag tog ett vanligt byggbeslag och böjde till det till en vinkel. Byggbeslaget hade ett 10 mm hål, som gör att manicken kan monteras i en Fein Multimaster. På vinkeln skruvade jag en ekribba som jag hade liggande. Man kan säkert förbättra konstruktionen.

Jag tänker dubbelposta det här inlägget så att lag kan lägga in det i tips o trixtråden under Verktyg o maskiner

Jag bifogar skiss på manicken:

• betongvibrator.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
Om man lägger en bräda ÖVER formen och använder en borrhammare,, ja en sån man kan spetta med.. då blir det vibrationer som heter duga.... Oj genialisk ide´...:)

Sen kallemannen... Du skriver nedsidan som färdig yta... jag hade nog istället jobbat med stålglättning på ovansidan istället och efter urtagandet ur formen, bearbetat betongsidan med een slipsten man har till borrmaskiner,,, alternativt satt en supertunn trekantslist i ovankant.

vad gäller häftklammers synlighet,, ja det finns ju bara en sida att sätta det på.. och det blir då på den tunna långsidan som riktas in mot fönstret till...

plåt, plast haha. Gå till brädgårn och köp formplyfa...

Otroligtvad folk hackar på varandra för vissa saker man tror, testat...
Nå väl, använd vandlig betong så blir det jätte bra om man vill ha en grövre yta, för en finare yta tar manfinbetong....
bygg en form av plywood, formplywood lämpar sig för betong(99% säkert)
Spika eller borra ihop formen. när det gäller bubblor så häll cementet sakta och noga så blir det bra...
Glöm ej att täcka över med plast så det torkar och vattnet ej dunstar.
Bra info hittar man om man söker på google/bilder.

En bra vibrator är om du sätter fast en vagnsbult i borrhammaren och kör med knack mot formen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.